Determinatie gevraagd

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Determinatie gevraagd

Bericht door Michiel Janssen »

Hallo allemaal,

Sinds gisteren ben ik aangemeld op dit forum en doe gelijk een beroep op jullie kennis. Ik ben geen kenner maar vind orchideeën prachtige bloemen die ik graag fotografeer. En dan wil ik natuurlijk ook graag weten wat ik heb gefotografeerd. Ik heb het boek van P. Delforge aangeschaft en ook het oudere boek van K. P. Buttler. Echter, het blijft voornamelijk bij plaatjes kijken en lezen en er is gewoon meer variatie dan een leek (of een boek) kan bevatten. Fijn dat ik hier mijn vragen kwijt kan.

In het PN Fuentes Carrionas in het noorden van de Spaanse provincie Palencia kwam ik deze orchidee tegen in een small nat gedeelte op een droge zuidhelling. De slanke bloeiwijze en het kleine aantal bloemen vond ik opvallend en ook de paarse kleur van de stengel. Het is een forse plant, hoogte schat ik op 40 cm. Is het wellicht een D. elata (var Iberica)?

Groeten,

Michiel
Bijlagen
IMG_6346-2_LR_FEO.JPG
IMG_6346-2_LR_FEO.JPG (250.95 KiB) 2651 keer bekeken
IMG_6346-1_LR_FEO.JPG
IMG_6346-1_LR_FEO.JPG (257.12 KiB) 2651 keer bekeken
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Determinatie gevraagd

Bericht door Jan Essink »

Het zou best kunnen dat het D. elata ssp. iberica is. Een van de belangrijkste kenmerken zijn helaas niet zichtbaar. De bladeren zijn lange en smal en staan recht omhoog of staan iets af. Ik zal binnenkort mijn foto's eens nakijken hoe de mijne eruit zien.

Jan
Plaats reactie