Orchideeën Predazzo Italië

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Frans*

Orchideeën Predazzo Italië

Bericht door Frans* »

Hallo,

Afgelopen weken in de Dolomieten rondgestruind. Heerlijk. Met de volgende vragen ben ik thuisgekomen. Ik vond uitgebloeide ex van Neottianthe cucullata, de kapjesorchis. Maar die komt volgens mijn literatuur voor in Polen,Baltische staten, en oostelijk daarvan. Is bij jullie de soort bekend uit Italië? De twee grondbladen en de twee bractee-achtige blaadjes langs de steel kunnen toch niet van een andere soort zijn?
Kopie van DSC00140 Neotthiante cucullata - kapjesorchis 4-8-2011 Predazzo.JPG
Kopie van DSC00140 Neotthiante cucullata - kapjesorchis 4-8-2011 Predazzo.JPG (67.08 KiB) 5555 keer bekeken
DSC00136 Neotthiante cucullata - kapjesorchis 4-8-2011 Predazzo.JPG
DSC00136 Neotthiante cucullata - kapjesorchis 4-8-2011 Predazzo.JPG (54.15 KiB) 5555 keer bekeken
De vondst van Epipogium aphyllum wil ik jullie ook even laten zien. Niet omdat het een superfoto is , maar ik ben wel enthousiast over de vondst van dit ding.
DSC00187 Epipogium aphyllum - spookorchis 4-8-2011 Predazzo.JPG
DSC00187 Epipogium aphyllum - spookorchis 4-8-2011 Predazzo.JPG (42.77 KiB) 5555 keer bekeken
Is bijgaande Epipactus een leptochila?
DSC09692.JPG
DSC09692.JPG (43.32 KiB) 5555 keer bekeken
Kopie van DSC09690.JPG
Kopie van DSC09690.JPG (79.33 KiB) 5555 keer bekeken
Ben benieuwd naar jullie commentaar.

Frans
Jan Essink

Re: Orchideeën Predazzo Italië

Bericht door Jan Essink »

Frans, mooie foto's

Het is altijd heel moeilijk om een uitgebloeide orchidee op naam te brengen N. cucullata is beschreven van Baikalmeer in Siberie, dus waarom is jouw kapjes orchis geen Platanthera chlorantha, de welriekende bergnachtorchis die komt ook voor met 3 soms 4 bladeren en die Epipactis waarom niet E. muelleri. Die zou volgens Delforge ook in Italie voorkomen. Maar of het hem is kan Mark beter zeggen die kent deze soort heel goed

groet,
Jan
Mark

Bericht door Mark »

Hallo Frans,

ik kan weinig toevoegen aan de opmerkingen van Jan.

Er is inderdaad sprake van P.chlorantha. De langgerekte zaaddozen, welke evenwijdig aan de stengel geplaatst zijn, is hiervoor een goed kenmerk.

Over de Epipactis kan ik het volgende melden: het zuiltje is precies zoals een E.muelleri behoort te hebben. Ook andere kenmerken zoals hangende klokvormige bloemen, gegolfde smalle bladeren zijn aanwezig.
De site van AHO-Bayern meldt een verspreiding tot ver in Italië. Epipactis muelleri zou daarmee goed kunnen.
Ik heb te weinig ervaring met Italië om eventuele andere daar voorkomende (gelijkende) soorten volledig uit te sluiten.

M.vr.gr. Mark Engels
Frans*

Bericht door Frans* »

Bedankt Jan en Mark voor jullie opmerkingen. Kan ik verder mee.

hg Frans
Plaats reactie