Orchis mascula ?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Orchis mascula ?

Bericht door Mark »

Hallo Henk.

De meest kleurechte foto's verkrijg ik bij witbalans ingesteld op 'schaduw'.

Je nieuwe foto ziet er eerlijk gezegd iets plausibeler uit.

Gr Mark
Gebruikersavatar
eric hartgers
Berichten: 373
Lid geworden op: wo dec 31, 2008 5:36 pm

Re: Orchis mascula ?

Bericht door eric hartgers »

Dag Henk / Mark,

Er zijn altijd situaties waarbij het wat moeilijker is goede foto's te maken. Denk hierbij aan mistig weer, donkere weersomstandigheden, bossen waarbij weinig licht door de bomen kan komen, etc. In het laatste geval is het voor mij vaak een uitdaging. En dan vooral wanneer er een combi van dit optreedt.

Als de camera het toelaat kan je in dat geval foto's in bijv. NEF-formaat (NIKON) maken. Hoe dit bij CANON is weet ik zo niet maar daar zal ook zoiets mogelijk zijn lijkt mij. Het voordeel van NEF-formaat is dat bij het later aanpassen van bijv. de witbalans de beeldkwaliteit niet veranderd. Iets wat wel gebeurd bij bijv. JPG. Dit geeft achteraf een beter gelijkende foto met de situatie. Het nadeel is de enorme hoeveelheid geheugen die dit formaat voor een foto nodig heeft.

De camera op een bepaalde witbalans zetten voor de meest kleurechte foto's is afhankelijk van het type camera. Dit kan dus alleen proefondervindelijk worden bepaald door het maken van veel gelijke foto's met verschillende witbalans. Bij de camera van Mark (Canon) is dat dus in de stand 'schaduw'; bij mijn vorige camera (Nikon D70s) is dat in de stand 'bewolkt' en bij mijn huidge camera (Nikon D300) is dat in het algemeen de stand 'zonnig' al gaat dat niet altijd op.

Zo heb ik gemerkt dat ook het type objectief van invloed kan zijn op de witbalans. Tegenwoordig fotografeer ik in het algemeen met objectieven met F2.8 - F4 en blijkt dat hierbij de witbalans vaker afwijkt van de eerder standaard stand 'zonnig' dan bij mijn vorige objectieven. Voor het verkrijgen van een natuurgetrouwe foto moet ik nu vaker per situatie de witbalans aanpassen en gebruik maken van lichtkleur i.p.v. de voorgedefinieerde standen op de camera.

Zo zal dat waarschijnlijk ook voor andere camera's weer anders zijn.
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
Gebruikersavatar
M.H. Schot
Berichten: 288
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: Orchis mascula ?

Bericht door M.H. Schot »

Over witbalans en fotograferen in raw, zie mijn zojuist geplaatste opmerking:

http://www4.knnv.nl/orchideeenforum/vie ... f=3&t=1180
H. Baptist
Berichten: 23
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 3:59 pm

Re: Orchis mascula ?

Bericht door H. Baptist »

Inmiddels heb ik bericht van Thiery Francois. In het Engels !!!!!
Hij schrijft dat hij toch ook uitgaat van een vreemd gekleurde mascula. De bloem lijkt wel een hybride met een geel gekleurde soort maar er komt, voorzover bekend, geen enkele gele soort in de omgeving van Arbois voor.
Hij heeft de coordinaten en zal volgend jaar gaan kijken.

Dus we wachten een jaartje op de oplossing.

Groeten,
Henk
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: Orchis mascula ?

Bericht door Ton »

Naast de kleur valt mij de losse bloeiwijze op. Onder redelijk dicht bos in de Pyreneeën vond ik bijgaande, ook zo'n losse aar, terwijl ze in de volle zon met zeer dichte bloeiwijze stonden. Mascula blijft ons verrassen!.
Bijlagen
P1170762.JPG
P1170762.JPG (169.54 KiB) 4119 keer bekeken
Groet,

Ton
Plaats reactie