op een heel andere, meer oostelijk gelegen, locatie in de Franse Pyreneeën op 1852 en 2065 meter hoogte respectievelijk één en enkele Gymnadenia odoratissima aangetroffen. Tenminste daar heb ik ze voor versleten aan de hand van:
- de relatief licht roze kleur
- de sterke vanillegeur
Maar door het topic over de Dactylorhiza hybride in de omgeving Millau en de opmerking van Mark over de lengte van het spoor heb ik nu twijfels gekregen.
Heb ik het op basis van de kleur en geur toch bij het juiste eind?
bvd
Henk
Nog een Pyreneeën vraag: Gym. odoratissima
Moderator: Michiel Janssen
- Henk de Groot
Nog een Pyreneeën vraag: Gym. odoratissima
- Bijlagen
-
- 110705 orchids_0203.JPG (65.9 KiB) 4973 keer bekeken
-
- 110705 orchids_0199.JPG (94.18 KiB) 4973 keer bekeken
-
- 110705 orchids_0196.JPG (123.69 KiB) 4973 keer bekeken
-
- 110705 orchids_0194.JPG (82.58 KiB) 4973 keer bekeken
-
- 110705 orchids_0192.JPG (76.07 KiB) 4973 keer bekeken
- Mark Meijrink
- Contacteer:
Re: Nog een Pyreneeën vraag: Gym. odoratissima
Dag Henk,
zeer zeker geen G. odoratissima. Ik snap de verwarring omdat in de literatuur altijd gesproken wordt over de geur, maar de lengte van het spoor is een veel beter kenmerk (kun je ook in regen en bij koud weer, en/of verkoudheid gebruiken). Ik denk aan G. conopsea of afhankelijk van de literatuur G. pyrenaica.
M.v.gr. Mark
zeer zeker geen G. odoratissima. Ik snap de verwarring omdat in de literatuur altijd gesproken wordt over de geur, maar de lengte van het spoor is een veel beter kenmerk (kun je ook in regen en bij koud weer, en/of verkoudheid gebruiken). Ik denk aan G. conopsea of afhankelijk van de literatuur G. pyrenaica.
M.v.gr. Mark
Mark & Mark Orchids
http://www.wix.com/orchis/markandmarkorchids
http://www.wix.com/orchis/markandmarkorchids
- Henk de Groot
Dank Mark,
als ik Delforge volg komen de kenmerken wel weer samen, maar hij noemt het Gymnadenia odoratissima var. pyrenaica. De lip van odoratissima die langer dan breed moet zijn vond ik ter plaatse kenmerkend anders dan de muggenorchissen die ik gewend ben. Het langere spoor komt in de variant wel weer terug. De eerdergenoemde atlas van d'ariege noemt ook de lichtere kleur van de bloemen.
Delforge noemt op blz 154 zelf de discussie al over het genus gymnadenia.
mvg
Henk
als ik Delforge volg komen de kenmerken wel weer samen, maar hij noemt het Gymnadenia odoratissima var. pyrenaica. De lip van odoratissima die langer dan breed moet zijn vond ik ter plaatse kenmerkend anders dan de muggenorchissen die ik gewend ben. Het langere spoor komt in de variant wel weer terug. De eerdergenoemde atlas van d'ariege noemt ook de lichtere kleur van de bloemen.
Delforge noemt op blz 154 zelf de discussie al over het genus gymnadenia.
mvg
Henk
- M.H. Schot
Henk,
Ik vind het soms leuk om de verwarring in stand te houden.
Deze afwijking is beschreven als subsp. en var., zowel van Gymnadenia odoratissima als van Gymnadenia conopsea.
Zie Kompendium (pag. 71), voor een volledige lijst van maar liefst 8 verschillende namen.
Karel kiest in het Kompendium overigens voor Gymnadenia conopsea var. pyrenaica.
Ik vind het soms leuk om de verwarring in stand te houden.
Deze afwijking is beschreven als subsp. en var., zowel van Gymnadenia odoratissima als van Gymnadenia conopsea.
Zie Kompendium (pag. 71), voor een volledige lijst van maar liefst 8 verschillende namen.
Karel kiest in het Kompendium overigens voor Gymnadenia conopsea var. pyrenaica.
Rien Schot
rien.schot@mail.com
rien.schot@mail.com