nog een canarische orchidee

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Huybers

nog een canarische orchidee

Berichtdoor Huybers » zo jul 17, 2011 5:30 pm

Deze orchidee vonden we in april op La Palma (Canarische Eilanden) op een hoge beboste bergpas. Hij lijkt een beetje op een poppeorchis die nog niet helemaal uit is. Heeft iemand een betere suggestie?
Alvast bedankt!
Pascal
Bijlagen
palma.jpg
palma.jpg (45.55 KiB) 6432 keer bekeken

Jan Essink

Re: nog een canarische orchidee

Berichtdoor Jan Essink » zo jul 17, 2011 5:40 pm

ik denk dat dit Neotinea intacta ( Neotinea maculata ) is

groet,
Jan

Jos Lammers

Berichtdoor Jos Lammers » zo jul 17, 2011 11:21 pm

Mee eens. Is de nieuwe naam niet Orchis intacta? (zie Delforge)
Groet
Jos

Jan Essink

Berichtdoor Jan Essink » ma jul 18, 2011 12:26 pm

Wij hebben binnen de WEO de afspraak dat wij de naamsvoering hanteren van Karel Kreutz. In zijn laatste grote Turkije boek uitgave 2009 staat Neotinea maculata, maar Delforge spreekt inderdaad van Orchis intacta.

dus de naam die ik in eerste instantie vermelde Neotinea intacta is dus niet de juiste.

Jan

M.H. Schot
Contacteer:

Berichtdoor M.H. Schot » ma jul 18, 2011 1:08 pm

Volgens het Kompendium van Karel Kreutz (met de update) moet de naam inderdaad Orchis intacta zijn.

Rondom deze naamgeving is echter veel te doen. Zo hanteert Batemann wel de naam Neotinea maculata en datzelfde doet Kreutz ook in zijn nieuwe boek over Turkije (2009). Dus wat kunnen we in het Europa-boek verwachten... ?

De naam Neotinea intacta komt van Reichenbach en is ook een "officiëel" synoniem.

Dit alles om ons vakgebied dynamisch te maken.

Mark

Berichtdoor Mark » ma jul 18, 2011 4:28 pm

Volgens mij hebben we de afspraak staan dat we de namen hanteren uit het kompendium van Karel Kreutz. Eventueel later uitgebrachte literatuur aan de hand van Karel doet hier niets aan af.

Ik ben er echter wel voor om in dergelijke gevallen synoniemen weer te geven. Ondanks dat het om dezelfde planten gaat, is het dan voor mensen van buitenaf (dus ook gewoon bezoekers van dit forum), mogelijk om met beperkte literatuur de discussie/determinatie te volgen.

Dit als voorbeeld: Orchis intacta (syn. Neotinia intacta, syn. Neotinia maculata)

Gr. Mark

Bert
Contacteer:

Berichtdoor Bert » ma jul 18, 2011 7:12 pm

"What's in a name. That which we call a rose, by any other name would smell as sweet."

(Romeo en Julia, acte 2, scene 2, W. Shakespeare)

Enkele jaren geleden wilde ik het Kompendium kopen, maar dat werd me afgeraden omdat het (toen al) achterhaald zou zijn.

Jan Essink

Berichtdoor Jan Essink » ma jul 18, 2011 9:07 pm

Bert,

Het kompendium is alleen een boekje met namen er staan geen plaatjes in.
Wij hebben allemaal gehoopt dat Kreutz zijn boek over de Europese orchideeen al lang in de handel gebracht zou hebben. Helaas je zult tot 2014 moeten wachten Maar dan krijg je een fantasisch boekwerk (tenminste 5 delen) waar je weken kijk- en leesplezier aan zult beleven.
Daar heb je dan wat aan om de gevonden planten op naam te brengen en dan ben je meteen op de hoogte hoe de juiste namen van de planten zijn geworden.

Jan

Terug naar “Orchideeënforum”