Ophrys scolopax...
... denk ik zelf. Vanwege het naar voren stekend aanhangsel aan en de cirkels op de lip.
Nogal grazig grasland - dit uitzonderlijke jaar zeiknat - op zo'n 400 m boven zeeniveau.
Hier twee verschillende planten op circa 10 m van elkaar. Weerom de voet niet gefotografeerd, zat ook nogal wat gras omheen.
welke 4, kreta... Ophrys scolopax? nee Ophrys heldreichii
Moderator: Michiel Janssen
- peter wijn
welke 4, kreta... Ophrys scolopax? nee Ophrys heldreichii
- Bijlagen
-
- PW20110427_113734.jpg (100.78 KiB) 5351 keer bekeken
Laatst gewijzigd door peter wijn op do jul 14, 2011 12:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Jan Essink
Re: welke 4, kreta... Ophrys scolopax?
Moi Peter,
voor scolopax zijn de armpjes wat aan de te lange kant. scolopax komt alleen voor in het westelijk deel van de Middellandse zee. Wat jij gevonden hebt is O. heldreichii beschreven van Kreta.
En wat is het toch moeilijk om orchideeen op naam te brengen. Klopt zeker. Er zijn tegenwoordig zoveel soorten beschreven ruim 800 dat zelfs mensen die er al lang naar kijken toch in de problemen komen wat betreft de juiste naam. Ik ken maar 1 persoon die alle orchideeen zelf gevonden heeft en daar ook een boek over aan het schrijven is. n.l. Karel Kreutz. Helaas komt dat boek niet voor 2013 uit.
Heb van Kreta niet direct een foto bij de hand, maar ergens op dit forum staan meer foto's van heldreichii
groet,
Jan
voor scolopax zijn de armpjes wat aan de te lange kant. scolopax komt alleen voor in het westelijk deel van de Middellandse zee. Wat jij gevonden hebt is O. heldreichii beschreven van Kreta.
En wat is het toch moeilijk om orchideeen op naam te brengen. Klopt zeker. Er zijn tegenwoordig zoveel soorten beschreven ruim 800 dat zelfs mensen die er al lang naar kijken toch in de problemen komen wat betreft de juiste naam. Ik ken maar 1 persoon die alle orchideeen zelf gevonden heeft en daar ook een boek over aan het schrijven is. n.l. Karel Kreutz. Helaas komt dat boek niet voor 2013 uit.
Heb van Kreta niet direct een foto bij de hand, maar ergens op dit forum staan meer foto's van heldreichii
groet,
Jan
- peter wijn
Re: welke 4, kreta... Ophrys scolopax? nee Ophrys heldreichi
dank Jan,
Vrije dag?
(Elzevier rekent Ophrys heldreichii als ondersoort van scolopax, dus voor mijn gevoel zat ik er iets dichterbij dan de eerste drie :) )
Vrije dag?
(Elzevier rekent Ophrys heldreichii als ondersoort van scolopax, dus voor mijn gevoel zat ik er iets dichterbij dan de eerste drie :) )
-
Jan Essink
Re: welke 4, kreta... Ophrys scolopax? nee Ophrys heldreichi
Ja,
vrije dagen, n.l. gepensioneerd.
vrije dagen, n.l. gepensioneerd.