Determinatiehulp bij Epipactissen

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Bram
Berichten: 78
Lid geworden op: wo jun 03, 2009 11:18 pm

Determinatiehulp bij Epipactissen

Bericht door Bram »

Hoi

Maandag ben ik weer naar de provincie Namen getrokken, om enkele orchideerijke plaatsjes te gaan bezoeken.
Ik ben er enkele Epipactissen tegen het lijf gelopen, waarbij ik een bepaald idee heb over welke soort het precies is.

Toch zou ik graag even om zekerheid vragen, vandaar hieronder enkele foto's ervan

1. Waarbij ik dacht aan E. helleborine

Afbeelding

2. Waarbij ik dacht aan E. muelleri

Afbeelding

Afbeelding

Dank bij voorbaat voor de hulp
Gebruikersavatar
M.H. Schot
Berichten: 288
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: Determinatiehulp bij Epipactissen

Bericht door M.H. Schot »

Bram,

gelet op o.a. de smalle bladeren zou ik foto #1 ook E. muelleri noemen.
Bram
Berichten: 78
Lid geworden op: wo jun 03, 2009 11:18 pm

Re: Determinatiehulp bij Epipactissen

Bericht door Bram »

Bedankt voor je hulp M.H. Schot, ben ik blij dat ik dan nog een extra plaats heb gevonden waar E. muelleri te vinden is.

Nu heb ik echter nog een nieuwe vraag. Diezelfde dag heb ik ook deze plant gevonden:

Afbeelding

Hier ben ik ondermeer een deel logica kwijt denk ik op het vlak van orchideeën. Deze stond op een plaats waar onder andere enkele E. helleborine planten te vinden waren, en in april-mei vind je er O. purpurea.

Is dit ook E. helleborine, of niet. En hoe komt het dat deze al uitgebloeid is, terwijl al de andere Epipactissen daar nog niet eens in bloei staan?
Gebruikersavatar
M.H. Schot
Berichten: 288
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: Determinatiehulp bij Epipactissen

Bericht door M.H. Schot »

Beste Bram,

Dat komt omdat dit geen Epipactis, maar een bosvogeltje (Cephalanthera damasonium) is.

Overigens, als je de exacte vindplaatsgegevens hebt, dan houd ik me aanbevolen om deze toe te voegen aan ons vindplaatsenarchief. Je kunt deze info sturen naar het onderstaande email adres.
Bram
Berichten: 78
Lid geworden op: wo jun 03, 2009 11:18 pm

Re: Determinatiehulp bij Epipactissen

Bericht door Bram »

Beste,

Ik zal ze in de loop van deze namiddag bij elkaar zoeken en je dan vanavond doorsturen.
Plaats reactie