Brede wespenorchis?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
BertJan

Brede wespenorchis?

Bericht door BertJan »

Pas geleden heb ik een nieuwe woning gekocht en ben daar al een tijdje mee bezig om het geheel te verbouwen.
Toen het gisteravond erg mooi weer was gingen we wat in de tuin snoeien. De hele tuin staat vol met struiken dus we moesten radicaal bezig om het geheel wat opener te maken.

Tussen alle struiken vond ik deze onderstaande planten die me erg doen denken aan brede wespenorchissen? Ik woon in Veendam en via sites als waarneming.nl heb ik nog geen meldingen gehad dat deze orchideeën hier voorkomen.
Zo bij zo groeien in Groningen niet erg veel orchideeën. In het Drentse Aa gebied waar ik vlakbij woon echter wel! :)

Kan iemand me hiermee helpen?
Bijlagen
IMG_2850-1.jpg
IMG_2850-1.jpg (132.35 KiB) 9254 keer bekeken
IMG_2844-1.jpg
IMG_2844-1.jpg (70.92 KiB) 9254 keer bekeken
IMG_2846-1.jpg
IMG_2846-1.jpg (81.89 KiB) 9254 keer bekeken
Mark

Re: Brede wespenorchis?

Bericht door Mark »

Hallo BertJan,

goed gezien! Wellicht dat deze plant na de snoeibeurt meer zon vangt en daarmee volgend jaar wat groter wordt dan dat ie nu is.

gr. Mark
BertJan

Bericht door BertJan »

Bedankt voor je reactie.
Is deze waarneming de moeite waard om te melden dan?
De orchidee komt best veel voor in de rest van Nederland maar in Groningen zijn er maar zelden waarnemingen geloof ik.
Wat ga ik hier verder mee doen?

En ik ben zelf een groot liefhebber van Orchideeën. Elk jaar bezoek ik even dezelfde plekken langs de Drentse Aa om ze te bekijken en ze te fotograferen.
De soort in mijn tuin weet ik ook slechts maar op 2 plekken in heel het Drentse Aa gebied.
De orchideeën in mijn tuin wilde ik daarom ook graag houden maar niet op de plek waar ze nu groeien. Hoe pak ik dit aan? Kan ik ze verzetten ofzo?
M.H. Schot

Bericht door M.H. Schot »

BertJan,

Hoewel deze orchideeënsoort, Epipactis helleborine of Breedbladige wespenorchis, de meest algemene is in Nederland blijft elke waarneming bijzonder en zeker de moeite om op te geven.
Als WEO hebben we een vindplaatsenarchief en je kunt al je waarnemingen, ook Europees en Mediterraan, daar melden. Als je lid wordt van onze vereniging kun je ook (beperkt) gegevens uit dit archief raadplegen.
Graag bij het opsturen van je waarneming het volgende vermelden:
- taxon
- aantal planten
- datum en bloeifase (in dit geval "Knop", maar wellicht kun je de melding over een maandje of zo opnieuw doen)
- land/plaats met een korte beschrijving van de vindplaats en b.v. biotoop
- coördinaten. Je kunt die met een GPS schieten of via b.v. Google Earth opzoeken
Deze gegevens kun je opsturen naar het mail-adres zoals hieronder vermeld.

Nu nog over verplanten. Normaal gesproken zou ik het zeer sterk afraden. Orchideeën zijn zeer gevoelig en alleen met groete kennis van zaken werkt dit.
Epipactis helleborine is voor mij een uitzondering. Als je een flinke kluit grond er omheen meeschept en je verplaats de plant naar een ander deel van de tuin heb je een goede kans dat de plant blijft bestaan. Wellicht is het beter een paar jaar te wachten tot hij wat robuster is en wat uitlopers heeft. Zelf heb ik met succes een aantal planten gered van een plek waar ze een parkeerplaats aan het aanleggen waren. De planten kwamen uit een heel ander deel van het land, maar gedijen na jaren nog steeds goed in mijn tuin.

Tenslotte natuurlijk een hartelijke uitnodiging om lid te worden van onze vereniging en onze vergaderingen te bezoeken, waar je jouw ervaringen met anderen kunt delen.
BertJan

Bericht door BertJan »

Nogmaals bedankt voor je antwoord.

Wat betreft dat lid worden, hoe gaat dat precies in zijn werk en wat zijn de voorwaarden hiervoor?
Heb je een reglement of iets dergelijks voor me? Ik ben toch wel geïnteresseerd.

En de overige waarnemingen en soorten die ik weet kan ik die ook ergens kwijt dan? Of moet ik je die toemailen?
M.H. Schot

Bericht door M.H. Schot »

BertJan,

Volg de instructies op deze link om lid te worden: http://www5.knnv.nl/werkgroep-europese- ... lid-worden.

Het melden van vindplaatsgegevens kan inderdaad alleen via het onderstaande mail adres.
Voor Nederland kun je ook terecht op http://www.waarnemingen.nl (voor het buitenland krijgen we deze gegevens niet). Opsturen naar beide verdient de voorkeur.
Als je eenmaal lid bent kun je op dit forum een overzicht downloaden van welke gebieden er vindplaatsgegevens in het archief beschikbaar zijn.

Alvast van harte welkom als lid. HG,
Mark Meijrink
Contacteer:

Bericht door Mark Meijrink »

Correctie: www.waarneming.nl

M.v.gr. Mark
Plaats reactie