In zuidoost Drenthe vond een wandelaar een vreemde orchidee en belde de lokale boswachter, die op zijn beurt mij met een mailtje verrastte. Vandaag wezen kijken en ja hoor een heuse Serapias vomeracea, prachtig in bloei. De bodem ter plekke bekeken alsmede de lokale vegetatie en uit dit onderzoek bleek niet dat de plant daar was gepoot. Het zag er helemaal naturel uit. Een nieuwe loot aan de orchideeënflora van Nederland?
Groeten,
Hans
Nieuwe vondst Serapias vomeracea in Nederland
Moderator: Michiel Janssen
- Hans Dekker
Nieuwe vondst Serapias vomeracea in Nederland
- Bijlagen
-
- S. vomeracea 15-06-11 (33b).jpg (264.71 KiB) 4707 keer bekeken
-
- S. vomeracea 15-06-11 (3).jpg (288.13 KiB) 4707 keer bekeken
-
- S. vomeracea en P. bifolia 15-06-11 (2b).jpg (467.92 KiB) 4707 keer bekeken
-
Jan Essink
Re: Nieuwe vondst Serapias vomeracea in Nederland
Moi Hans,
Je was me net voor om deze vondst op dit forum te zetten, want ik ben met de vinder(s) naar de bewuste plek geweest om hem te fotograveren. Maar weer zo'n opmerkelijke vondst zo noordelijk.
Karel Kreutz mailde me met de woorden "het moet gekker worden"
maar het klopt wel. Nu maar afwachten of deze plant er volgend jaar weer staat. De plant in de buurt van Doetinchem is vorig jaar niet opgekomen en dit jaar weet ik het nog niet
groet,
Jan
Je was me net voor om deze vondst op dit forum te zetten, want ik ben met de vinder(s) naar de bewuste plek geweest om hem te fotograveren. Maar weer zo'n opmerkelijke vondst zo noordelijk.
Karel Kreutz mailde me met de woorden "het moet gekker worden"
maar het klopt wel. Nu maar afwachten of deze plant er volgend jaar weer staat. De plant in de buurt van Doetinchem is vorig jaar niet opgekomen en dit jaar weet ik het nog niet
groet,
Jan
- Bijlagen
-
- IMG_0002.JPG (285.22 KiB) 4697 keer bekeken
- Jos Lammers
Beste Hans en Jan,
Toch opmerkelijk dat deze soort hier voet aan de grond probeert te krijgen. Welke orchidee staat er samen met de Serapias op de foto, is het P.bifolia of montana? In het eerste geval betreft het vochtige kalkarme bodem, in het twee geval droger en kalkrijk. Gezien de plek ZO Drenthe gok ik op het eerste.
Groet
Jos
Toch opmerkelijk dat deze soort hier voet aan de grond probeert te krijgen. Welke orchidee staat er samen met de Serapias op de foto, is het P.bifolia of montana? In het eerste geval betreft het vochtige kalkarme bodem, in het twee geval droger en kalkrijk. Gezien de plek ZO Drenthe gok ik op het eerste.
Groet
Jos
-
Jan Essink
Platanthera bifolia komt alleen in dat gebied voor op de turfgronden
Jan
Jan