Dordogne april 2011

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Dirk

Dordogne april 2011

Berichtdoor Dirk » di mei 03, 2011 9:01 am

Hierbij weer mijn jaarlijkse bijdrage met foto's van een weekje vakantie in de Dordogne.

Om te beginnen met de mooiste vondst van de vakantie:
Anacamptis x laniccae, een kruising tussen A. morio met A. pyramidalis. Een leuke vondst gezien de verschillende bloeitijden van de ouders: van de morio zijn de laatste bloemen net aan het verwelken en van de pyramidalis gaan net de eerste open. De kruising zit er zelfs qua bloeitijd tussenin: precies nu in volle glorie.

Afbeelding

Dan het volgende probleem:
Ik vind in de literatuur de volgende namen voor O. sphegodes en aanverwanten:
O. aranifera, O. sphegodes, O. araneola en op het franse orchideeenforum http://ophrys.bbactif.com hebben ze het weer over O. litigiosa. Nu zou ik graag willen weten wat het onderscheid is tussen deze soorten, wat de juiste naamgeving is en hoe ik de verschillen kan onderkennen. In de KEWmonocot checlist vind ik de volgende geaccepteerde namen:
Bij O. sphegodes als geaccepteerde naam O. sphegodes
Bij O. aranifera geaccepteerd O. sphegodes subsp. sphegodes
Bij O. araneola geaccepteerd O. sphegodes subsp. araneola
Bij O. litigiosa geaccepteerd O. sphegodes subsp. araneola
Wat zijn de verschillen tussen deze vormen?

Afbeelding

Afbeelding

Dan nog deze mooie groep Orchis militaris. Met daarop als bezoeker een wolzwever. Wat mij betreft een van de grappigste insecten ter wereld, in ieder geval een erg hoge aaibaarheidsfactor. Ik heb deze bezoeker niet als bestuiver kunnen identificeren, er bleven geen polliniën achter op het diertje.
Kan iemand mij overigens de verschillen in groeiplaatsbehoefte uitleggen tussen O. militaris, O. purpurea en O. simia? Het zijn alle drie zeer gerelateerde orchideeën, met op het eerste gezicht dezelfde groeiplaats, maar kennelijk toch ook weer niet. Simia kmt in dit gebied namelijk helemaal niet voor. En O. militaris lijkt eerder een voorliefde te hebben voor volle zon, terwijl ik O. purpurea toch ook even vaak aantref in de schaduw.

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes,
Dirk
Zie http://s63.photobucket.com/albums/h123/Dirk80/ voor mijn (orchidee)foto's.

Walter

Re: Dordogne april 2011

Berichtdoor Walter » wo mei 04, 2011 7:53 pm

Synoniemen:
araneola en littigiosa
speghodes en aranifera

De fransen gebruiken vaak littigiosa i.p.v. araneola, omdat dat een naam is van Camus.
Aranifera is een oude naam en is later in onbruik geraakt omdat de naam sphegodes eerst is gebruikt door Miller.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !

Ton

Re: Dordogne april 2011

Berichtdoor Ton » wo mei 11, 2011 9:47 pm

Dus dat is de wolzwever! Al vaak gezien maar nog nooit voorgesteld. Dus bedankt Dirk! Overigens merkte ik in de Causses ook een opmerkelijk verschil in groei- en bloeiplaatsen van O.purpurea-militaris en simia. Soms staan ze allemaal bij elkaar, waarbij militaris wat later in bloei komt, maar vaak staan ze strikt gescheiden, maar dan wel vrij dicht bij elkaar. O.purpurea lijkt nog het meest verspreid voor te komen, maar op geschikte plaatsen staan de militaris en simia vaak in grotere groepen bij elkaar, maar zelden door elkaar.
Ik zit nu in de Drôme, volgens mij komen ze daar meer door elkaar voor, maar ik zal er eens wat meer op letten.
Groet,

Ton

Terug naar “Orchideeënforum”