Portugal 3: Serapias strictiflora

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Gebruikersavatar
M.H. Schot
Berichten: 288
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Portugal 3: Serapias strictiflora

Bericht door M.H. Schot »

Op een vindplaats in de Algarve, niet ver van de spaanse grens, trof ik vele S. cordigera en S. lingua aan en niet ver daar vandaan ook enkele S. parviflora.
Op de vindplaats vond ik ook een paar exemplaren die op het eerste gezicht leken op S. lingua, maar opvielen door hun diepere rode kleur van de lip. Bij nadere inspectie bleken ze aan de basis van de lip niet het voor lingua zo kenmerkende bolletje te hebben, maar duidelijk waren twee lijsten aanwezig. De zijflappen aan de basis van de lip staken ook niet zover naar buiten als typisch bij lingua.
Echter, voor S. strictiflora is de lip veel te breed. Voor een hybride tussen S. cordigera en lingua is ook niet veel grond. Wel trof ik in de gids van Delforge S. strictiflora var. elsae aan, die sterke overeenkomst vertoont met wat ik aantrof. Zijn jullie het eens met mijn determinatie?
De foto’s hieronder tonen de S. cordigera, S. lingua en de S. strictiflora var. elsae van deze vindplaats.
Ter vergelijking heb ik nog een S. strictiflora subsp. strictiflora toegevoegd. Deze is zo’n 50 km meer naar het westen gevonden.
Bijlagen
Serapias strictiflora var. elsae.jpg
Serapias strictiflora var. elsae.jpg (604.33 KiB) 2857 keer bekeken
Serapias strictiflora.jpg
Serapias strictiflora.jpg (602.8 KiB) 2859 keer bekeken
Serapias lingua.jpg
Serapias lingua.jpg (508.04 KiB) 2859 keer bekeken
Serapias cordigera.jpg
Serapias cordigera.jpg (573.89 KiB) 2859 keer bekeken
Plaats reactie