Beste allen,
vandaag even een dagje uitwaaien op Terschelling. Nu heeft het eiland veel moois te bieden waaronder verschillende soorten orchideeën. In dit seizoen kan men - indien vastberaden en bereidt is de speld in de hooiberg te zoeken - al rozetten vinden van Harlekijn - Anacamptis morio en Dennenorchis - Goodyera repens. Wat betreft de Dennenorchis heb ik wat tips gehad van Menko (waarvoor dank). Harlekijn was echter makkelijker te vinden omdat ik al sinds ruime tijd met regelmaat het eiland bezoek. Op de Noordvaarder bleek helaas een compleet stuk duinvallei te zijn uitgerasterd. Hier graasden pony's. Net buiten het tijdelijke raster vond ik op een noordhelling een rozet. De speld in de hooiberg, omdat op dit deel van het eiland veel exemplaren voorkomen maar nooit erg geconcentreerd. De overige rozetten van Harlekijn verden aangetroffen in de hoger gelegen (en daarom droger) delen waar zure duinvalleien overgaan in kalkrijke randen (vaak onder invloed van kwel) of in dit geval deels beïnvloed door het inspoeling van schelpengruis van het aangrenzende fietspad. We praten hier dan over een micro-reliëf van max. 10cm t.o.v. de nattere delen waar ondermeer Gevlekte duinorchis - Dactylorhiza maculata subsp. podesta en Welriekende nachtorchis - Platanthera bifolia voorkomt. Binnen een meter van het fietspad zijn de omstandigheden dusdanig kalkrijk (door inspoeling van schelpengruis) dat hier zelfs Moeraswespenorchis met redelijke aantallen voorkomt. Wanneer men bereidt is om door de knieën te gaan om een rozet beter te bekeken dan onderscheiden deze zich van de enigszins gelijkende (en nu ook als rozet aanwezig zijnde) rozetten van Hondskruid - Anacamptis pyramidalis. Het grootte verschil echter is het ontbreken van de rimpels of blaasjes op de bladen (veroorzaakt door uitwisseling van gassen in de cellen door groei) en een uiteinde in de vorm van een klein naaldje bij Hondskruid. De rozetten van Harlekijn die ik aantrof varieërden in afmeting van 2cm tot 10cm doorsnede. De rozetten van Dennenorchis waren in doorsnede zo groot als een duimnagel. Erg klein vergeleken met planten in bijv. de Eifel.
M.v.gr. Mark
orchideeënrozetten op Terschelling
Moderator: Michiel Janssen
- Mark Meijrink
- Contacteer:
orchideeënrozetten op Terschelling
- Bijlagen
-
- goodyera_repens_skylge (1 of 1)-2.jpg (144.25 KiB) 4509 keer bekeken
-
- goodyera_repens_skylge (1 of 1).jpg (107.55 KiB) 4509 keer bekeken
-
- anacamptis_morio_skylge_biotoop (1 of 1).jpg (268.33 KiB) 4509 keer bekeken
-
- anacamptis_morio_skylge (1 of 1)-3.jpg (184.78 KiB) 4509 keer bekeken
-
- anacamptis_morio_skylge (1 of 1)-2.jpg (188.56 KiB) 4509 keer bekeken
-
- anacamptis_morio_skylge (1 of 1).jpg (153.78 KiB) 4509 keer bekeken
Mark & Mark Orchids
http://www.wix.com/orchis/markandmarkorchids
Re: orchideeënrozetten op Terschelling
Hey Mark,
en dan ben jij jaloers dat ik hier in zuid-Limburg rozetten van H.hircinum, O.insectifera ed. kan gaan bekijken....
Ik kan je verklappen dat je jaloezie wederzijds is!
gr. Mark
en dan ben jij jaloers dat ik hier in zuid-Limburg rozetten van H.hircinum, O.insectifera ed. kan gaan bekijken....
Ik kan je verklappen dat je jaloezie wederzijds is!
gr. Mark
Er is altijd een baas boven baas.
Ik kreeg van Jos net het bericht dat hij exemplaren van G.diphylla in bloei heeft aangetroffen...
gr. Mark
Ik kreeg van Jos net het bericht dat hij exemplaren van G.diphylla in bloei heeft aangetroffen...
gr. Mark
- Mark Meijrink
- Contacteer:
Tja, dat gaat niet lukken in Nederland. Voor bloeiende inheemse soorten zullen nog even moeten wachten tot de laatste week van april. Tot die tijd zullen we ons moeten vermaken met rozetjes ;-)
M.v.gr. Mark
M.v.gr. Mark
Mark & Mark Orchids