Zoals jullie weten ben ik een jaar of twee geleden naar Rhodos geweest. Tijd om een wat foto's te ordenen en een verslagje te maken.
Omdat het weer niet meewerkte hebben we echter een stop gemaakt op Kos, waarna we met de boot naar Rhodos gingen. Om de tijd nuttig te besteden heb ik maar het vliegveld geïnventariseerd. Ik vond daar S. bergonii, S. orientalis en S. parviflora. Ik vond ook een paar exemplaren met maar een paar bloemen. Moet dit in de categorie "zielig en sneu" of is hier nog voor mij onbekende vorm in het spel?
Daar lees ik dan weer een enkele bloem. Hier hebben meerdere er twee en waren de rest normale orientalissen. Ik denk dan is het geen zielige orientalis? Als er nu 10 met maar 1 bloem stonden dan vond ik het wel een sterk verhaal.
Ik ben er denk ik uit. Ik heb S. orientalis en S. carica (S. orientalis ssp carica) verward. De Serapiassen die is daar vond hebben duidelijk de kleur van S. carica. Van S. carica is ook var monantha beschreven, een vorm met een enkele bloem. Ik denk dat er geen verschil is tussen een vorm met een bloem of twee bloemen.
S. carica var monantha dus. Zie de foto van S. carica
Bijlagen
Serapias carica.jpg (507.41 KiB) 8022 keer bekeken