In dit milieu heb ik een tiental Dactylorhiza's aangetroffen en tijdens het bezoek ging ik er gemakshalve maar vanuit dat het om de Gevlekte orchis ging. Maar van dit inzicht kom ik inmiddels terug. De planten lijken mij veel weg te hebben van Dactylorhiza baltica, die, zo begrijp ik, in dergelijk milieu voorkomt.
Nu ik naar de foto's kijk zie ik veel van Dactylorhiza majalis, een soort waar baltica aan verwant is. Dit zit 'm met name in de lip, die meer lijkt op die van een Brede orchis, en bij de Gevlekte orchis meer gedeeld is. Ook de bracteebladen doen mij eerder aan een verwante van de Brede orchis denken.
Graag verneem ik ideeen van andere WEO-leden over de bij deze orchidee behorende soortnaam!
Waarbij ik toevoeg dat ik helaas geen andere foto's heb dan deze.
Wat eigenlijk niet van belang is, is dat ik de soort ook in Letland heb gevonden tijdens dezelfde wandeling, eveneens langs het riviertje Švėtė. Het bezoek aan Letland te voet duurde niet langer dan een uur en leverde ontmoeting met deze orchidee op en ook met twee andere, namelijk Grote keverorchis en Brede wespenorchis.