Massiliensis? Martigues
Moderator: Michiel Janssen
- peter wijn
Massiliensis? Martigues
Hee, ik geloof dat ik iets begin te zien.
had maar zitten zoeken tussen passionis en provencalis en sphegodes en wat allemaal meer...
had het uit arren moede maar allemaal passionis genoemd...
... maar massiliensis past hier prima op. niet?
dan nog de grens tussen de soorten opsnorren.
had maar zitten zoeken tussen passionis en provencalis en sphegodes en wat allemaal meer...
had het uit arren moede maar allemaal passionis genoemd...
... maar massiliensis past hier prima op. niet?
dan nog de grens tussen de soorten opsnorren.
- Bijlagen
-
- PW20130407_092407.jpg (112.64 KiB) 11725 keer bekeken
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Massiliensis? Martigues
De kenmerken die ik bij Delforge's beschrijving van O. massiliensis lees, zie ik niet zo duidelijk terug in deze.
"... petals darker, narrower, often ochre; lip more convex transversally, usually with prominent basal swellings; submarginal band of hairs pale purple to greyish..."
Is Ophrys passionis uitgesloten? En ben je er inmiddels ook achter dat je Ophryssen in het veld moet determineren en niet thuis achter de computer? ;-) Nou ja, achter de computer heb je wel meer informatie tot je beschikking, als je ervan uitgaat dat die informatie allemaal juist is. Eigenlijk zouden we een orchideeën internetpolitie in het leven moeten roepen die alle foutief gedetermineerde orchideeënfoto's op internet ter waarschuwing van een rood uitroepteken voorziet. En voorts denk ik volgend jaar weer mijn been te stoten aan een steen, net als die spreekwoordelijke ezel...
"... petals darker, narrower, often ochre; lip more convex transversally, usually with prominent basal swellings; submarginal band of hairs pale purple to greyish..."
Is Ophrys passionis uitgesloten? En ben je er inmiddels ook achter dat je Ophryssen in het veld moet determineren en niet thuis achter de computer? ;-) Nou ja, achter de computer heb je wel meer informatie tot je beschikking, als je ervan uitgaat dat die informatie allemaal juist is. Eigenlijk zouden we een orchideeën internetpolitie in het leven moeten roepen die alle foutief gedetermineerde orchideeënfoto's op internet ter waarschuwing van een rood uitroepteken voorziet. En voorts denk ik volgend jaar weer mijn been te stoten aan een steen, net als die spreekwoordelijke ezel...
- peter wijn
ik had juist het idee dat ze allemaal van toepassing waren.
uitgesloten heb ik niks, ik zou ook niet weten hoe. passionis heb ik in de laatste plaats uitgesloten.
uitgesloten heb ik niks, ik zou ook niet weten hoe. passionis heb ik in de laatste plaats uitgesloten.
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
De roodpaarse kleur en dat gekronkel van de randen van de petalen (undulated) zie ik bijv. niet terug in Delforge noch in "Ophrys d'Italia" (overlappend verspreidingsgebied met Zuidoost-Frankrijk) van Romolini en Souche. Voor wat het waard is natuurlijk. Bijzonder lastige materie met zoveel soorten.
- peter wijn
Delforge begint bij massiliensis met 'as sphegodes'
waar ik overigens zelden aan denk, dat het ook nog sphegodes zou kunnen zijn.
waar ik overigens zelden aan denk, dat het ook nog sphegodes zou kunnen zijn.
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Klopt, schoot ook een aantal keer door mijn hoofd toen ik plaatjes aan het kijken was. Delforge schrijft: "petals when green often edged red..." Ophrys sphegodes s.l. is dus altijd nog een uitweg, maar liever wil je s.l. vermijden toch?
- Hans Dekker
Ook hier een vraag:
Wanneer is de foto gemaakt, want massiliensis is een extreem vroege bloeier. Ik heb de soort alleen in maart met de laatste bloemen gezien. Bovendien vind ik de foto er niet op lijken. Meer op een pasionis, die aan de zeekant al vanaf half maart kan bloeien. IK heb ze bij Martigues gezien terwijl ze een meter of tien van het zoute water bloeiden. In maart! En dat terwijl mas. al vrijwel uitgebloeid was....
Groeten,
Hans
Wanneer is de foto gemaakt, want massiliensis is een extreem vroege bloeier. Ik heb de soort alleen in maart met de laatste bloemen gezien. Bovendien vind ik de foto er niet op lijken. Meer op een pasionis, die aan de zeekant al vanaf half maart kan bloeien. IK heb ze bij Martigues gezien terwijl ze een meter of tien van het zoute water bloeiden. In maart! En dat terwijl mas. al vrijwel uitgebloeid was....
Groeten,
Hans
- peter wijn
te midden van een heleboel passionissen is dit.
dit is zo tussen 6 en 10 april, dus toch wel vrij vroeg, en niet aan zee, maar aan de andere kant in het park bij Lac du Bolmon.
ik denk dat ik hoor zeggen dat het een passionis is. dat denk ik hè.
dit is zo tussen 6 en 10 april, dus toch wel vrij vroeg, en niet aan zee, maar aan de andere kant in het park bij Lac du Bolmon.
ik denk dat ik hoor zeggen dat het een passionis is. dat denk ik hè.
- Hans Dekker
Ja Peter, dat denk ik ook. Die massiliensis bloeit echt niet meer in april. Het ding kan al in december bloeien en in maart is de koek op.
Groeten,
Hans
Groeten,
Hans
- Hans Dekker
Hier even een foto van massiliensis uit de omgeving van Cassis in februari 96.
Hans
Hans
- Bijlagen
-
- O. massiliensis Cassis En Vau 2-96 (1).jpg (62.06 KiB) 11694 keer bekeken
- peter wijn
nu ik je aan de lijn heb, Hans, hoe zie/zag je aan deze spinnenorchis dat dat het een massiliensis is?
die splendida's vond ik een stuk duidelijker
(goed nieuws, ik kan splendida van arachnitiformis onderscheiden)
die splendida's vond ik een stuk duidelijker
(goed nieuws, ik kan splendida van arachnitiformis onderscheiden)
- Hans Dekker
Hallo Peter,
Hieronder een stuk vertaalde tekst van onze Franse collega's over deze vroede soort:
Ophrys massiliensis wordt gedefinieerd als een soort morfologisch zeer dicht bij O. sphegodes s. s., klein (in de orde van O. araneola), zeer vroege bloei (winter), bloeiende op kalksteen, puin bij de Middellandse Zee kust.
Ophrys aranifera subsp. massiliensis komt overeen met een heel vroeg taxon aan de Middellandse Zeekust. Het wordt gekenmerkt door relatief kleine bloemen (lip 7-11 mm lang) en vaak versierd met grote bulten. Een ander kenmerk is de hoek tussen het centrale vlak van de lip en de dorsale as (gynostemium) = ongeveer 50-60 °. Deze soort houdt van droge graslanden en kreupelhout op rotsachtige kalksteen ondergrond.
Ander stuk in het Engels:
Ophrys massiliensis looks like O. araneola, it grows on the French mediterranean east coast.
Sepals are generally green and petals are dark green. The lip is middle-sized, dark reddish brown with a lighter brown basal field. It bears a small yellow margin.
The mirror is bluish grey with marked protuberances.
Ophrys massiliensis can be found in shaddy area and it blooms very early, from January to March.
Hieronder een stuk vertaalde tekst van onze Franse collega's over deze vroede soort:
Ophrys massiliensis wordt gedefinieerd als een soort morfologisch zeer dicht bij O. sphegodes s. s., klein (in de orde van O. araneola), zeer vroege bloei (winter), bloeiende op kalksteen, puin bij de Middellandse Zee kust.
Ophrys aranifera subsp. massiliensis komt overeen met een heel vroeg taxon aan de Middellandse Zeekust. Het wordt gekenmerkt door relatief kleine bloemen (lip 7-11 mm lang) en vaak versierd met grote bulten. Een ander kenmerk is de hoek tussen het centrale vlak van de lip en de dorsale as (gynostemium) = ongeveer 50-60 °. Deze soort houdt van droge graslanden en kreupelhout op rotsachtige kalksteen ondergrond.
Ander stuk in het Engels:
Ophrys massiliensis looks like O. araneola, it grows on the French mediterranean east coast.
Sepals are generally green and petals are dark green. The lip is middle-sized, dark reddish brown with a lighter brown basal field. It bears a small yellow margin.
The mirror is bluish grey with marked protuberances.
Ophrys massiliensis can be found in shaddy area and it blooms very early, from January to March.
-
Jan Essink
zoals Hans bij zijn foto zet bloeit O. massiliensis extreem vroeg en dan moet je eerder denken aan eind februari tot half maart. Dus deze soort is het beslist niet.
groet,
Jan
groet,
Jan