Graag hulp bij orchideeën Georgie en Griekenland

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Ragnarok

Re: Graag hulp bij orchideeën Georgie en Griekenland

Bericht door Ragnarok »

Bedankt voor alle reacties!

Ik heb gisteravond zelf Zissis gemaild en hij zei ook oestrifera (cerastes) waarbij de bovenste misschien var. minuscula is.

Wat beteft de epipactus, ervan uitgaande dat het 2 verschillende zijn, zou ik nog steeds zeggen dat de 2e een E. leptochila (neglecta) is.

Verder heb ik zelf ook nog 2 handige dingen gevonden:
1) Een website met foto's van de fauna en flora van Georgie. http://www.biodiversity-georgia.net/gal ... Orchidales

2) Een Duits artikel (klik) met de beschrijving van een aantal Dactylorhiza soorten in Georgie.

Ik zou denken dat 5 D. amblyoloba; 6 D. umbrosa; 7, 8 D. urvilleana; 9, 10, 11 D. euxina kunnen zijn (alhoewel ik niet het verschil zie met armeniaca). Ik zal hen ook eens proberen te mailen.

Ook staat in het artikel een lijst met alle orchideeen die voorkomen in Georgie en E. pontica staat daar bijvoorbeeld niet in. Uiteraard kan zon lijst natuurlijk ook incompleet zijn. Bijvoorbeeld O. mascula staat er ook niet in terwijl nummer 4 daar toch op lijkt... (en niet op de var. longicalcurata).

Ik zal nog eens kijken of ik foto's kan vinden met meer dan de bloem, maar ik vrees het niet, aangezien mijn handcamera dan moeite krijgt met focus (groene steel op meestal groene achtergrond...).
Jan Essink

Bericht door Jan Essink »

de door jouw vermelden Dactylorhiza's 6 t/m 11 ziin soorten die in het oosten van Turkije voorkomen.

Wat betreft O. oestrifera versus ceraste. In Orchids of Greece en in het boek van Zissis zelf The bee Orchids is ceraste een synoniem van oestrifera. minuscula is een verrekt klein bloemetje en dat kan je alleen ter plekke zien hoe klein. Ik zet 2 foto's bij van (cerastes ) en minuscula beide van Samos
Ophrys cerastes var. cerastes Koumeika S70 23-04-2011 (9).JPG
Ophrys cerastes var. cerastes Koumeika S70 23-04-2011 (9).JPG (94.76 KiB) 13814 keer bekeken
Ophrys cerastes var. minuscula Kambos S38  29-4-2011  (25).JPG
Ophrys cerastes var. minuscula Kambos S38 29-4-2011 (25).JPG (190.12 KiB) 13814 keer bekeken
Ragnarok

Bericht door Ragnarok »

Beste Jan,

Als de soorten 6t/m11 ook in Oost Turkije voorkomen, staan deze misschien ook in jouw Turkse boek. Zou je eens kunnen kijken?

Over de oestrifera zei Zissis inderdaad ook: "...and Ophrys oestrifera (=cornuta = cerastes)". Vreemd alleen dat hij dit niet op zijn webpagina heeft staan. Qua beschrijving leek deze mij ook het beste.

Ik vond de bloem zelf niet zo minuscuul ogen, dus of die ondersoort klopt voor bloem 13 weet ik ook niet. Zo waar heb ik van deze bloem wel een foto van de hele plant, misschien helpt dat. Wat ik zelf opvallend vond aan deze in vergelijking met alle andere die ik die dag gezien heb, was 1) dat het 'buikpatroon' het meest 'compleet' was, 2) dat er maar een bloem aan de steel zat (die wat gedraaid lijkt ook) en 3) dat deze alleen voorkwam en ook een paar honderd meter hoger op de berg.
Bijlagen
oestr.jpg
oestr.jpg (336.23 KiB) 13811 keer bekeken
Jan Essink

Ondanks het ontbreken van de bladeren iets wat veel te vaak vergeten wordt (zeer belangrijk kenmerk) zal ik proberen om je een antwoord te geven. Uitdrukkelijk alles onder voorbehoud omdat mijn antwoord uit een boek genomen is van Kreutz over de Turkse orchideeën) uitgave 2009
1 & 6. D. euxina ssp. armenica ipv markowitschii
2. D. euxina ssp. markowitschii
4. Orchis mascula ssp. pinetorum
5. denk aan D. saccifera
7,8,9 &11 D. urvilleana
10. D. umbrosa

groet,
Jan
Ragnarok

Bericht door Ragnarok »

Beste Jan,

Bedankt voor al je inbreng in dit topic! Voor zover ik weet komt sacciferra niet voor in Georgie, dus ik houd het op amblyoloba (die er sterk aan verwant is).
Weet je zeker dat 1 en 6 dezelfde soort zijn (ik weet dat alles onder voorbehoud is ;) )? Ik vind ze er namelijk beide zo anders uitzien: bloemen met verschillende kleuren en patronen; stippen op blad vs. geen stippen; vierkantige stengel vs. ronde volle stengel.

Welke details van de bladeren zijn belangrijk om op te letten? Wat zeggen ze in jouw boek over stippen bij Euxina, Umbrosa en Urvillenana?

Ook nog even over die platanthera. Ik heb een close-up van 2 andere bloemen erbij gedaan. Deze zijn veel dikker en breder lijkt het, is dit dan gewoon variatie binnen de soort chlorantha?
Bijlagen
platan.jpg
platan.jpg (121.49 KiB) 13780 keer bekeken
Jan Essink

In Turkije komen 3 soorten Platanthera's voor
bifolia, chlorantha en holmboei waarvan de laatste voorkomt in Hatay (grens Syrie)
verder komen ervoor
D. iberica*+
D. romana*+
D. romana ssp. georgica*
D. incarnata*+
D. saccifera+
D. saccifera ssp. bithynica*+
D. saccifera ssp. taurica*
D. euxina
D. euxina var. markowitschii
D. euxina ssp. armernica
D. urvilleana ssp. urvilleana
D. urvilleana ssp. ilgazica*+
D. nieschalkiorum*+
D. osmanica var. osmanica
D. osmanica var. anatolica*+
D. umbrosa var. umbrosa
D. umbrosa var. chuhensis
Dus de lijst van wat in het oosten voorkomt is niet zo groot.

* vallen af
+ zelf gezien
Jan Essink

Ragnarok schreef:Beste Jan,

Bedankt voor al je inbreng in dit topic! Voor zover ik weet komt sacciferra niet voor in Georgie, dus ik houd het op amblyoloba (die er sterk aan verwant is).
Weet je zeker dat 1 en 6 is D. euxina ssp. armenica die heeft groot ongevlekt blad dezelfde soort zijn (ik weet dat alles onder voorbehoud is ;) )? Ik vind ze er namelijk beide zo anders uitzien: bloemen met verschillende kleuren en patronen; stippen op blad vs. geen stippen; vierkantige stengel vs. ronde volle stengel.

Welke details van de bladeren zijn belangrijk om op te letten? Een opname van de gehele plant inclusief de bladeren is belangrijk. Wat zeggen ze in jouw boek over stippen bij Euxina, (Bladeren intensive gevlekt) Umbrosa (meest ongevlekt zelden beide kanten gevlekt)en Urvillenana? (meestal sterk gevlekt)

Ook nog even over die platanthera. Ik heb een close-up van 2 andere bloemen erbij gedaan. Deze zijn veel dikker en breder lijkt het, is dit dan gewoon variatie binnen de soort chlorantha?
Karel Kreutz

Bericht door Karel Kreutz »

Beste ????

Ik zou je graag willen helpen, maar ik kan niets met je naam aanvangen. Zou het niet beter zijn dat iedereen op dit forum alleen zijn eigen naam gebruikt (voornaam en achternaam) zoals ook op het Duitse Orchideeënforum.
Mail mij svp op c.kreutz@hccnet.nl en ik kan al jouw determinatieproblemen oplossen.

Met vriendelijke groet.
Karel Kreutz.
Jos Lammers

Bericht door Jos Lammers »

Beste Ragnarok,

Ik ben het met Karel eens, graag je (uw) naam vermelden.

Vr.groet
Jos
peter wijn

Bericht door peter wijn »

waarde mensen, dat individuen alleen kiezen om met 'echte' personen te werken is aan ieder persoonlijk. Ik vind het ook prettiger, op deze site tenminste...

maar Ragnarok is geaccepteerd op het forum, gedraagt zich prima en is dus ook als Ragnarok welkom hier, toch?
Ragnarok

Bericht door Ragnarok »

Beste Iedereen,

Deze naam gebruik ik al vanaf jongs af aan op internet, dus vandaar. Toen ik me voor dit forum aanmeldde, had ik niet gezien dat jullie allemaal je echte naam gebruiken hier. Als jullie het graag hebben, dan vind ik het geen probleem mijn profielnaam te veranderen naar Dries Engelen :) alhoewel ik het wel met Peter eens ben dat het op zich niet nodig zou hoeven zijn.

Goed, kan ik de profielnaam ergens veranderen of moet een moderator dit doen?

Verder back on topic, hoe zit het met die 2 epipactissen :D?
Bijlagen
lago-for.jpg
lago-for.jpg (199.06 KiB) 13647 keer bekeken
Jan Essink

vraag het Kreutz
peter wijn

Bericht door peter wijn »

Ha Dries,

ik heb goede ervaringen met het volgen van het advies van Jan Essink
;)
Karel Kreutz

Bericht door Karel Kreutz »

Dries stuurt mij een CD met alle opnamen.
Daarmee kan ik alle identificatie problemen oplossen.
Karel.
Hans Dekker

Bericht door Hans Dekker »

Succes Karel, onze redder in de nood! Leuk je weer eens op het forum te zien.

Hans
Plaats reactie