Ophrys scolopax ?
Moderator: Michiel Janssen
Ophrys scolopax ?
Vorige week terug van een bezoek aan Frankrijk, Alpes Hte Provence, waar ik een Ophrys spotte die ik zo niet op naam kan brengen.
Is bijgaande soort (zie foto) een Ophrys holoserica of mogelijk O. scolopax ?
Wie kan mij helpen voor nadere info.
Bvd
Wiebe Poppe
Is bijgaande soort (zie foto) een Ophrys holoserica of mogelijk O. scolopax ?
Wie kan mij helpen voor nadere info.
Bvd
Wiebe Poppe
- Bijlagen
-
- Frankrijk - Puimichel - 2 t.e.m. 11 mei 2013 (45).jpg (46.73 KiB) 10750 keer bekeken
Re: Ophrys scolopax ?
Hallo Wiebe,
De zijkanten van de lip zijn sterk teruggevouwen en de binnenkant van de, vrij lange "armpjes" is lichtgroen. Dat zijn enkele aanwijzingen voor scolopax. Als je ook nog een foto van de zijkant hebt, moet je kunnen zien dat de lip een "dikke buik" heeft. Holoserica heeft doorgaans kortere armpje en een breed uitlopende, dus niet teruggeslagen lip.
Ik ken de bloeitijden niet precies, maar ik heb ook de ervaring dat holoserica wat later bloeit dan scolopax en de bloeitijden waren dit jaar erg laat, ik vond zelf de eerste holoserica pas 15 mei, dat was dan wel in Noord-Frankrijk.
De zijkanten van de lip zijn sterk teruggevouwen en de binnenkant van de, vrij lange "armpjes" is lichtgroen. Dat zijn enkele aanwijzingen voor scolopax. Als je ook nog een foto van de zijkant hebt, moet je kunnen zien dat de lip een "dikke buik" heeft. Holoserica heeft doorgaans kortere armpje en een breed uitlopende, dus niet teruggeslagen lip.
Ik ken de bloeitijden niet precies, maar ik heb ook de ervaring dat holoserica wat later bloeit dan scolopax en de bloeitijden waren dit jaar erg laat, ik vond zelf de eerste holoserica pas 15 mei, dat was dan wel in Noord-Frankrijk.
Groet,
Ton
Ton
Ton, dank je voor de reactie. Ik zat zelf dus ook al aan de O. scolopax te denken, vooral ook door de smalle lip. maar ik twijfelde sterk, vanwege de op de groeiplaats ook aanwezige O. holoserica.
groet
Wiebe
groet
Wiebe
- Hans Dekker
Het is geen gewone scolopax. De bloem is wat grof met de tekening helemaal bovenin. Het kan ook vetula zijn. Die bloeit ook wat later. Ik sluit zelfs niet uit dat het een holoserica is met flink omgeslagen zijlobben..... BIjgaand wat foto's van reguliere scolopax-bloemen en een bloem van O. vetula.
Hartelijke groeten,
Hans
Hartelijke groeten,
Hans
- Bijlagen
-
- O. vetula Banon - St. Etienne 30-5-05 (2).jpg (48.96 KiB) 10712 keer bekeken
-
- O. scolopax Gignac Pelican 30-4-08 (26).jpg (39.57 KiB) 10712 keer bekeken
-
- O. scolopax Pinet 30-4-06 (7).jpg (63.87 KiB) 10712 keer bekeken
-
- O. scolopax kl. bl. Pont du Gard e.o. 30-4-07 (9).jpg (59.04 KiB) 10712 keer bekeken
Hallo Hans en Ton
Wat raden jullie mij aan, nu er niet geheel duidelijkheid is, hoe hem te benoemen?
Mijn O. holoserica's die ik daar ook spotte hebben toch een duidelijk bredere vorm van de lip en dit was geen 'oud' ex.
groet
Wiebe
Wat raden jullie mij aan, nu er niet geheel duidelijkheid is, hoe hem te benoemen?
Mijn O. holoserica's die ik daar ook spotte hebben toch een duidelijk bredere vorm van de lip en dit was geen 'oud' ex.
groet
Wiebe
- Hans Dekker
Hybride scolopax x holoserica?
Hans
Hans
- peter wijn
heb je ook een foto van zo'n (andere) holoserica,
voor vergelijking
(en voor de lol)
voor vergelijking
(en voor de lol)
Ja die heb ik. Bijgaand een foto van dezelfde vindplaats
Wiebe
Wiebe
- Bijlagen
-
- Ophrys holoserica (Hommelorchis) Frankrijk - Hte Provence - Puimichel - mei13 - 4.jpg (39.51 KiB) 10689 keer bekeken
Als ik hiervan de lip iets verder teruggeslagen denk: scolopax.
Overigens heb ik in Zuid-West Frankrijk en Spanje ook veel scolopax gezien met een vrij bepekte liptekening op plaatsen waar holoserica in geen velden of wegen was te bekennen.
Blijft een leuke hobby en als je zeker wilt zijn moet je munten of postzegels gaan sparen!
Overigens heb ik in Zuid-West Frankrijk en Spanje ook veel scolopax gezien met een vrij bepekte liptekening op plaatsen waar holoserica in geen velden of wegen was te bekennen.
Blijft een leuke hobby en als je zeker wilt zijn moet je munten of postzegels gaan sparen!
Groet,
Ton
Ton
- Hans Dekker
De holoserica is echt geen scolopax hoor! Daar vormen de bultjes armpjes die als het ware aan de zijkanten van de lip naar voren komen. Hier zitten de bultjes op de lip en zijn ook niet extreem groot. Het is een wat afwijkende holoserica. Niet meer en niet minder.
Hartelijke groeten,
Hans
Hartelijke groeten,
Hans
Dank jullie beiden voor de info
groet
Wiebe
PS. Ton. Postzegels verzamelen doe ik al lang niet meer !!!!
Dit is veel leuker
groet
Wiebe
PS. Ton. Postzegels verzamelen doe ik al lang niet meer !!!!
Dit is veel leuker