Kreta: probleemsoort #3
Moderator: Michiel Janssen
- Martin van den Hoorn
Kreta: probleemsoort #3
Beste mensen,
Tussen mijn opnamen kwam ik onderstaande plant tegen. Iemand enig idee waar ik het moet zoeken?
Groet Martin
Tussen mijn opnamen kwam ik onderstaande plant tegen. Iemand enig idee waar ik het moet zoeken?
Groet Martin
- Bijlagen
-
- PICT1509.JPG (166.6 KiB) 13381 keer bekeken
-
Joh@n
- Contacteer:
Re: Kreta: probleemsoort #3
Naar mijn mening ook in het cretica/ariadnae "complex". Het lijkt mij een net geopende bloem waarvan de zijflapjes nog niet volledig zijn opengeplooid ?
- Martin van den Hoorn
Ha Johan,
Zou kunnen. Dat het een ongeopende bloem is dat ben ik met je eens, maar is de tekening niet erg "kort" (dus weinig van de lip bedekkend) voor een O. cretica sl ?
Groet Martin
Ps ik vond per ongeluk jouw site! Mooie foto's
Zou kunnen. Dat het een ongeopende bloem is dat ben ik met je eens, maar is de tekening niet erg "kort" (dus weinig van de lip bedekkend) voor een O. cretica sl ?
Groet Martin
Ps ik vond per ongeluk jouw site! Mooie foto's
-
Joh@n
- Contacteer:
Martin,
Ik heb een heel aantal foto's die ik voor cretica/ariadnae hou met een verglijkbare tekening. Ik denk dat die heel erg variabel is en dat de foto's zoals ze in Delforge zijn niet echt als referentie gebruikt kunnen worden.
NB. Bedankt voor het compliment over mijn foto's - bedoel je mijn nieuwe weblog over de orchideetjes? Ik heb ondertussen een viertal-sites :-) De orchideetjes ben ik pas mee begonnen, dus nog geen reclame voor gemaakt :-)
Ik heb een heel aantal foto's die ik voor cretica/ariadnae hou met een verglijkbare tekening. Ik denk dat die heel erg variabel is en dat de foto's zoals ze in Delforge zijn niet echt als referentie gebruikt kunnen worden.
NB. Bedankt voor het compliment over mijn foto's - bedoel je mijn nieuwe weblog over de orchideetjes? Ik heb ondertussen een viertal-sites :-) De orchideetjes ben ik pas mee begonnen, dus nog geen reclame voor gemaakt :-)
- Martin van den Hoorn
Hoi Johan,
Tja ik googelde wat en kwam toen op een site met orchideeënfotos van jou. Nieuwschierig geworden klikte ik wat door en kwam op je natuurfotografie site.
Martin
Tja ik googelde wat en kwam toen op een site met orchideeënfotos van jou. Nieuwschierig geworden klikte ik wat door en kwam op je natuurfotografie site.
Martin
- Martin van den Hoorn
-
Joh@n
- Contacteer:
Een "grigoriana"... tja zo te zien lijkt die er wel heel erg op. Wel vreemd dat je die nog zo mooi in bloei vond - wij waren toen enkele dagen voor onze ontmoeting op Kreta op de locus classicus van Grigoriana en ze waren er al volledig uitgebloeid...
Grigoriana is bij mijn weten ook een ontzettend grote bloem - dat zou normaal gezien ter plekke wel moeten opgevallen zijn...
Maar zoals gezegd heb ik zelf geen Grigoriana meer gezien en is dus moeilijker om dan goed te beoordelen...
m.v.g.
Johan Dierckx
Grigoriana is bij mijn weten ook een ontzettend grote bloem - dat zou normaal gezien ter plekke wel moeten opgevallen zijn...
Maar zoals gezegd heb ik zelf geen Grigoriana meer gezien en is dus moeilijker om dan goed te beoordelen...
m.v.g.
Johan Dierckx
- Martin van den Hoorn
Hoi Johan,
Het blijft natuurlijk allemaal vaag. Volgens Delforge (die hem dan weer O. sphaciotica noemt) bloeit deze soort van maart-tot mei, iets (slightly) later dan spruneri. Ik heb op twee plekken planten gevonden die ik tot O. spruneri reken. Een was nagenoeg uitgebloeid en de andere einde bloei.
Dus ik noteer hem maar als mogelijke grigoriana (sphaciotica).
Over de waarde van deze naam doe ik geen uitspraak.
Vanavond even kijken naar het restje fusca van Kreta en dan kan ik met een gerust hart (opgeruimde waarnemingen) 7 april naar Rhodos.
Groet Martin
Het blijft natuurlijk allemaal vaag. Volgens Delforge (die hem dan weer O. sphaciotica noemt) bloeit deze soort van maart-tot mei, iets (slightly) later dan spruneri. Ik heb op twee plekken planten gevonden die ik tot O. spruneri reken. Een was nagenoeg uitgebloeid en de andere einde bloei.
Dus ik noteer hem maar als mogelijke grigoriana (sphaciotica).
Over de waarde van deze naam doe ik geen uitspraak.
Vanavond even kijken naar het restje fusca van Kreta en dan kan ik met een gerust hart (opgeruimde waarnemingen) 7 april naar Rhodos.
Groet Martin
Martin harkt door zijn foto's, ik heb vandaag het oude blad uit de tuin geharkt en overal kwam het speenkruid boven. Zo ruimen we op voor het nieuwe voorjaar!
Prachtige blog Johan!
Prachtige blog Johan!
Groet,
Ton
Ton
- peter wijn
oh.. is joh@n van die prachtige site vol magische taxonomische kennis en veelheid aan foto's...
- Hans Dekker
Heren,
Ik ken grigoriana. Dat is de plant op de toto niet. Ik denk aan een hybride tussen grigoriana/spruneri en cretica/ariadnae. Het lijkt me echt zuivere soort. Hieronder een echte grigoriana.
Groeten uit adder land (vanmiddag 8 gezien binnen 30 min.)
Hans
Ik ken grigoriana. Dat is de plant op de toto niet. Ik denk aan een hybride tussen grigoriana/spruneri en cretica/ariadnae. Het lijkt me echt zuivere soort. Hieronder een echte grigoriana.
Groeten uit adder land (vanmiddag 8 gezien binnen 30 min.)
Hans
- Bijlagen
-
- img20130306_171644.jpg (55.69 KiB) 13198 keer bekeken
- Martin van den Hoorn
Hoi Hans,
Veel dank. Dan gaat ie maar in het rariteitenkabinet. Ga je overigens nog naar Sardinië?
Groet Martin
Veel dank. Dan gaat ie maar in het rariteitenkabinet. Ga je overigens nog naar Sardinië?
Groet Martin
- Hans Dekker
Ja, vanaf 9 t/m 18 april. Ik heb er veel zin in, temeer omdat de rest van het jaar - qua vakanties - orchideeënarm worden....
Groeten,
hans
Groeten,
hans
- Martin van den Hoorn
Nou heel veel plezier. Sardinië was mij eerste echte 100% orchideeentrip en ik kijk er nog steeds met veel plezier op terug!
Ik vertrek van 7 t/m 14 april naar Rhodos. Hier heb ik ook extreem veel zin in!
Groet Martin
Ik vertrek van 7 t/m 14 april naar Rhodos. Hier heb ik ook extreem veel zin in!
Groet Martin