Orchis purpurea x ustulata ?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Jos Lammers

Orchis purpurea x ustulata ?

Bericht door Jos Lammers »

Tijdens ons bezoek aan de Gargano eind april van dit jaart roffen we een vreemde hybride (neem ik aan). In mijn conceptverslag schrijf ik het volgende:
Hier troffen we een heel merkwaardige hybride (?) met kenmerken van Orchis purpurea en, naar ik meen, O.ustulata (zie foto). De grote en glanzende bladeren en de bovenaan violet aangelopen stengel zijn zoals van O.purpurea (O.ustulata heeft minder glanzende bladeren). De bloemen echter zijn even klein als die van O.ustulata (lip ca 8 mm lang) met een vorm en stippenpatroon op de lip tussen die van beide soorten in. In de buurt troffen we O.purpurea aan maar niet O.ustulata.
Kan iemand mij verder helpen?
Vriendelijke groet
Jos
DSC08728-kl.jpg
DSC08728-kl.jpg (108.59 KiB) 7688 keer bekeken
DSC08727-kl.jpg
DSC08727-kl.jpg (90.82 KiB) 7688 keer bekeken
schuifmaatje 1 cm
schuifmaatje 1 cm
DSC08725-kl.jpg (116.15 KiB) 7688 keer bekeken
Mark Meijrink
Contacteer:

Re: Orchis purpurea x ustulata ?

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Jos,

Waarom zou het een hybride zijn? Ik zie haartjes op de lip. Je zou verwachten dat die dan ontbreken bij een hybride. Daarnaast, die grote vind ik geen overtuigend argument.

Mvgr Mark
Jos Lammers

Dag Mark,

De haartjes op de stippen van de bloemlip zijn inderdaad zoals van purpurea. De lipvorm vind ik eigenlijk te slank voor purpurea. Heb je wel eens zo'n kleine purpureabloem gezien: 8 mm lip? en dat terwijl rozet en blad haast typisch purpurea zijn.
Als het purpurea is vind ik hem wel heel afwijkend van de "gewone" purpurea. De foto is van purpurea met normale bloemgrootte op een paar m afstand van de "kleine".

Groet, Jos
DSC08731-kl1.jpg
DSC08731-kl1.jpg (69.26 KiB) 7659 keer bekeken
Mark

Bericht door Mark »

Hoi Jos,

nadeel van foto's is dat de grootte niet meer goed te beoordelen is.

Ik ben met Mark eens dat, behalve de grootte van de lip, alles wijst op een O.purpurea.
In vergelijking met de bloemen op de tweede foto is te zien dat de verhouding tussen kapje en lip anders is. Het kapje lijkt op beide foto's net zo groot, de lip op de eerste foto een stuk kleiner.

Het valt me op dat de onderste bloemen van de eerste foto (nog) niet open gegaan zijn. Dit zou kunnen wijzen op een defect in de ontwikkeling, door vorst, vocht of een genetisch defect.

gr. Mark
Ton

Bericht door Ton »

In de Drôme komt de hybride met O. militaris voor. Die heeft vergelijkbaar gevormde bloemetjes. Aan de andere kant heeft O. purpurea mij al vaker voor verrassingen gesteld met allerlei kleuren en vormen.
Kun je met die martelende onzekerheid er toch nog van genieten Jos?
Groet,

Ton
Jos Lammers

Beste Ton, Mark(en),

Ach, ik sla me er wel doorheen; het is ook wel weer spannend om iets ongebruikelijks tegen te komen als je in het veld staat en je ziet zo'n vreemde uitvoering van iets wat je overigens bekend voorkomt (purpurea dus). Misschien moeten we het maar op een defect in ontwikkeling houden.

Overigens komt O.militaris niet in de Gargano voor.

Vr.groet
Jos
Mark Meijrink
Contacteer:

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Jos,

Over purpurea's en afwijkingen...., weet je nog die planten de we twee jaar geleden in het Oombos zagen? Lintvormige bloemen, bloemen de bestonden uit korreltjes ter grote van peperkorrels.

Mvgr Mark
Plaats reactie