Dactylorhiza

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Bertus

Dactylorhiza

Bericht door Bertus »

variabele kleuren
variabele kleuren
Dactylorhiza spec #10.jpg (172.61 KiB) 3542 keer bekeken
héél mooie bloem
héél mooie bloem
Dactylorhiza spec #13.jpg (111.35 KiB) 3542 keer bekeken
Hallo,
Eind mei, begin juni was ik een dikke week in de Correze, Frankrijk (omgeving Treignac) Een hoogveen gebied met veel bossen, weilanden en moerassen. Een slecht orchideën gebied, ik heb daar alleen maar Dactylorhiza's gevonden, maar wel hele mooie! Nu nog de namen, ik kom er niet uit. Misschien kan iemand mij helpen. Zelf denk ik een maculata vorm (ericetorum?)
De planten op de eerste twee foto's stonden in een weilandachtig moeras waar een beekje door stroomde. De planten stonden meestal in het water. Op de laatste twee foto's een paar planten die wat hogerop stonden in een veenmoeras met dikke laag spagnum en hoog biesgras met van die hoge pollen waar je overheen loopt om geen natte voeten te krijgen. Bij een misstap verdwijnt dan je voet meteen 30 cm diep in het spagnum en ander plantafval, soms zelfs in een niet zichtbaar stromend beekje. Iets hogerop groeide ook hei.
De lange smalle bladen meestal gevlekt, maar niet bij allemaal.

Groet, Bertus
Dactylorhiza spec #16.jpg
Dactylorhiza spec #16.jpg (243.21 KiB) 3542 keer bekeken
Dactylorhiza spec #17.jpg
Dactylorhiza spec #17.jpg (191.71 KiB) 3542 keer bekeken
Martin van den Hoorn

Re: Dactylorhiza

Bericht door Martin van den Hoorn »

Ja de eerste foto's lijken me zeker D. maculata ericetorum. De andere foto's zijn lastiger. Nu is D. maculata zeer variabel, dus de kans is zeer groot dat het gewoon "iets" andere planten zijn.

Groet Martin
Plaats reactie