Weke Ophrys is dit ?
Moderator: Michiel Janssen
Weke Ophrys is dit ?
Dag Mark, bedankt voor je snelle bericht. Effe wennen, puff, maar dit gaat zeker goed komen. Voor alle duidelijkheid: wie kan mij iets vertellen over deze ophrys ? Ik trof deze fraaie plant begin mei 2012 aan in de omgeving van Meyrueis in Frankrijk (Cevennen/Causses) In ditzelfde biothoop stonden ook O. passionis, O. scolopax en O. aymoninii. Wat voor soort of hybride heb ik hier gevonden ?
- Bijlagen
-
- Kopie van P5164333.JPG (25.06 KiB) 12622 keer bekeken
-
Jan Essink
Re: Weke Ophrys is dit ?
Ophrys araneola met een ietwat afwijkende kleur. De vroege spinnenorchis.
groet,
Jan
groet,
Jan
-
Jan Essink
Ophrys araneola met een ietwat afwijkende kleur. De vroege spinnenorchis.
groet,
Jan
groet,
Jan
- peter wijn
Jan,
Kun je benoemen waar je dit aan kunt zien?
@Gerard, mooi gebied hè.
Kun je benoemen waar je dit aan kunt zien?
@Gerard, mooi gebied hè.
Is begin mei niet erg laat voor de araneola zo ver in het Zuiden? Ik zag 9 mei 2011 in deze omgeving bijgaande(onderste foto) ophrys, die ik sphegodes heb geduid. Overigens vond in de Corbières araneola-achtige planten(bovenste foto) die ik als virescens heb geduid. Ik begreep dat araneola en virescens slechts twijfelachtig van elkaar verschillen. Zie bijgaande foto's. Ik geef mijn mening graag voor een betere.
- Bijlagen
-
- P1180048.JPG (232.84 KiB) 12589 keer bekeken
-
- P1180158.JPG (225.84 KiB) 12589 keer bekeken
Groet,
Ton
Ton
-
Jan Essink
Ton,
bijgaand een gedeelte van een vindplaats in de Causse du Larzac bij Fondamente: hoogte 480 m.
Ophrys araneola volle bloei 15 stuks datum 08-05-1995
virescens hebben wij m.n. gevonden in de Bouche du Rhone, maar die bloeide in april in de Estaque: hoogte 100 m
Ophrys araneola ssp. virescens volle bloei aantal 50 datum 16-04-2006
Jan
bijgaand een gedeelte van een vindplaats in de Causse du Larzac bij Fondamente: hoogte 480 m.
Ophrys araneola volle bloei 15 stuks datum 08-05-1995
virescens hebben wij m.n. gevonden in de Bouche du Rhone, maar die bloeide in april in de Estaque: hoogte 100 m
Ophrys araneola ssp. virescens volle bloei aantal 50 datum 16-04-2006
Jan
dag Jan,
'bijgaand een gedeelte van een vindplaats in de Causses etc.'', lees ik in jou bericht.
Waar/hoe kan ik dit vinden ?
Overigens, ik heb op hetzelfde tijdstip (begin mei)en in dezelfde omgeving in de Causses de meer traditionele vorm van O. araneola aangeroffen.
Gerard
'bijgaand een gedeelte van een vindplaats in de Causses etc.'', lees ik in jou bericht.
Overigens, ik heb op hetzelfde tijdstip (begin mei)en in dezelfde omgeving in de Causses de meer traditionele vorm van O. araneola aangeroffen.
Gerard
- peter wijn
Bij Meyrueis bereiken de causes een hoogte van 1100 m.
De wind heeft er vrij spel.
Dat zal ook betekenen dat de flora zich later ontwikkelt.
Een heerlijk onherbergzame steppe.
(Enkele jaren terug zijn in de lente de stoffelijke resten teruggevonden van een Nederlandse dame die (zonder enig bericht aan wie dan ook) in de winter in haar eentje deze steppe ging oversteken. Totaal uitgebeend door de vale gieren. Recent zijn er ook lammergieren uitgezet, waarop er niets meer te vinden zou zijn geweest. Luguber verhaal, verschrikkelijk voor de familie en bekenden.)
(kan het zijn dat een eerder bericht van me verwijderd is? Of is de plaatsing mislukt. Excuses als ik schreven overschreid, ik hoor daar graag van in pb).
De wind heeft er vrij spel.
Dat zal ook betekenen dat de flora zich later ontwikkelt.
Een heerlijk onherbergzame steppe.
(Enkele jaren terug zijn in de lente de stoffelijke resten teruggevonden van een Nederlandse dame die (zonder enig bericht aan wie dan ook) in de winter in haar eentje deze steppe ging oversteken. Totaal uitgebeend door de vale gieren. Recent zijn er ook lammergieren uitgezet, waarop er niets meer te vinden zou zijn geweest. Luguber verhaal, verschrikkelijk voor de familie en bekenden.)
(kan het zijn dat een eerder bericht van me verwijderd is? Of is de plaatsing mislukt. Excuses als ik schreven overschreid, ik hoor daar graag van in pb).
-
Jan Essink
In het VPA staan mijn vindplaatsen vermeld, echter deze zijn alleen beschikbaar voor leden van de WEO en SEMO.gerard schreef:dag Jan,
Gerard
Jan
- eric hartgers
Dag Peter,
Het kan goed zijn dat er berichten zijn weggevallen. Ik had gisteren in een ander topic een bericht geplaatst welke nu ook niet meer zichtbaar is. Vreemd...
Het kan goed zijn dat er berichten zijn weggevallen. Ik had gisteren in een ander topic een bericht geplaatst welke nu ook niet meer zichtbaar is. Vreemd...
Met vriendelijke groet,
Eric Hartgers
Eric Hartgers
- orchforummaster
- Site Admin
Dag Eric,eric hartgers schreef:Dag Peter,
Ik heb in het logboek achter de schermen gekeken en er is geen bericht verwijderd. Op 18 heeft een gebruiker zijn eigen bericht verwijderd. Ik maak je zaterdag mod. Dan kun je zef achter de schermen meekijken
Mvgr Mark
- eric hartgers
Dank voor je reactie Mark. Overigens had ik wel degelijk een bericht in het bestuiverstopic geplaatst. Daar deze er dubbel in kwam heb ik er een verwijderd. Nu blijkt dus dat beide berichten weg zijn.
Ik plaats het bericht morgen nogmaals, dus is dat opgelost...
Tot zaterdag!
Ik plaats het bericht morgen nogmaals, dus is dat opgelost...
Tot zaterdag!
Met vriendelijke groet,
Eric Hartgers
Eric Hartgers
- peter wijn
ook mijn dank
ik verwees naar mijn eigen problemen - in een ander draadje - om ophrys araneola, virescens, sphegodes, etc etc uit elkaar te houden. eind mei 2012 heb ik zeer gelijkende ophrysen gezien bovenop deze cause, iets oostelijk ten noorden boven Meyrueis. (tussen 'la citerne' en 'frepestel' :), in frankrijk bestaat het begrip 'gehucht' nog, la citerne is zelfs nauwelijks een gehucht te noemen).
ik verwees naar mijn eigen problemen - in een ander draadje - om ophrys araneola, virescens, sphegodes, etc etc uit elkaar te houden. eind mei 2012 heb ik zeer gelijkende ophrysen gezien bovenop deze cause, iets oostelijk ten noorden boven Meyrueis. (tussen 'la citerne' en 'frepestel' :), in frankrijk bestaat het begrip 'gehucht' nog, la citerne is zelfs nauwelijks een gehucht te noemen).