Op zoek naar kleverige ogentroost, die ik jaren geleden vond bij Wijk bij Duurstede, stuitte ik tot mijn verrassing op 25 ex van een dactylorhizasoort aan de waterkant. Daar ik hier een aantal jaren niet meer was geweest sinds overlijden hond in 2007, kan ik niet zeggen hoe lang deze exemplaren daar staan. Situatie: ongeveer in 1994 uitgegraven vijvers met glooiende oevers in rivierkleigebied, met overgang waarschijnlijk naar zandruggen uit Utrechtse heuvelrug. Vroeger was hier een vluchtburgt voor hoog water.
Er lopen dagelijks veel mensen hun hond uit te laten. 20 meter verder is een drukke verkeersweg. Er wordt gemaaid, maar de planten heeft men keurig laten staan. Er is dus kans dat men bij gemeente wijk bij Duurstede op de hoogte is. De kleverige ogentroost wordt wel bij deze maaibeurt meegenomen, maar bloeit pas later en zo te zien stonden er nog meerdere exemplaren.
Zowel de kleverige ogentroost als dactylorhyza staan ongeveer in drassige grond. C.A.J. Kreutz, J. Landwehr en orchidee app. konden mij niet precies vertellen met welke soort ik te maken heb. Met Nokia71 absoluut armzalige foto's gemaakt. Macrofoto's hoop ik later te maken.
Ben benieuwd welke soort precies: al zal het wel maculata zijn, al is majalis ssp praetermissa ook niet onmogelijk
Wijk bij Duurstede
Moderator: Michiel Janssen
- M.H. Schot
Re: Wijk bij Duurstede
Je zult er met je twee gissingen wel niet ver naast zitten, maar om het zeker te weten hebben we toch echt de macrofoto's nodig. Bovendien moet je voor het onderscheid tussen D. maculata en de gevlekte vorm van D. praetermissa goed weten waar je op moet letten. Tip: neem ook foto's van de hele plant en van de bladeren, ook die aan de grond.
Of kijk zelf nog eens aan de hand van de fraaie Orchideeën-zoekkaart die te vinden is op de website van de KNNV, onder WEO: http://www5.knnv.nl/sites/www5.knnv.nl/ ... ideeen.pdf
Of kijk zelf nog eens aan de hand van de fraaie Orchideeën-zoekkaart die te vinden is op de website van de KNNV, onder WEO: http://www5.knnv.nl/sites/www5.knnv.nl/ ... ideeen.pdf
Rien Schot
rien.schot@mail.com
rien.schot@mail.com