Afgelopen weekend in Zuid-Limburg geweest voor de planten en orchideeën. De foto's van Bijenorchis, Bosorchis, Bleek bosvogeltje en Bruinrode wespenorchis zijn gemaakt in de tuin van orchideeënliefhebbers, die de tuin heel goed onderhouden voor de orchideeën. Alles wat ze in de tuin hebben is er vanzelf gekomen, dus niet met hooi o.i.d.
Grote keverorchis
Grote muggenorchis
Hondskruid
Bijenorchis
Bijenorchis
Bleek bosvogeltje, helaas uitgebloeid. Dit jaar stonden er 220!!
Bosorchis
En de Bruinrode wespenorchis, vier exemplaren. De laatste van Nederland?
Groeten, Jelte
Laatst gewijzigd door JelteV op wo jun 06, 2012 10:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik begrijp niet precies wat Mark bedoelt met vergelijken foto's Poppenorchis met Grote keverorchis. De eerste zie ik niet tussen de foto's van Jelte zitten. De eerste is in ieder geval duidelijk Grote keverorchis. Ik heb nog maar eens een recente foto daarvan toegevoegd (genomen in de Kennemerduinen).
Vriendelijke groet
Jos
Neottia (Listera) ovata, kennemerduinen 30 mei 2012
erg mooie foto's Jelte
ik hoop dat iemand je in persoonlijk bericht van een plek voor vrouwenschoentje in duitsland op de hoogte wil stellen. ik kan je er helaas niet aan helpen.
@Mark: Volgens de eigenaar van de tuin was het bosorchis. Ik heb een foto toegevoegd van een ander exemplaar.
@Jos: Ik had de naam al gewijzigd, maar het ging om de eerste foto. Beginnersfout!
als ik naar deze foto kijk, waarbij de lange bracteeën erg opvallen, denk ik niet dat het om een zuivere Bosorchis gaat.
Een hybride tussen Bosorchis en Gevlekte rietorchis lijkt me meer voor de hand liggen. Dat zou de 'afwijkende' lipvorm en de lange bracteeën verklaren.
Deze hybride komt al snel voor waar Rietorchis en Bosorchis tesamen voorkomen. In Nederland is zo'n plaats echter niet voorhanden, wel op enkele kilometers afstand van zuid-Limburg.
Voor zover ik weet komen in de buurt geen rietorchissen voor, maar heel erg op de hoogte van het gebied ben ik niet. In de tuin waarin deze orchissen stonden groeiden i.i.g. geen rietorchissen. Hoe de afwijking is veroorzaakt weet ik niet.
Er stonden tussen de paars-witte zoals op de foto ook enkele wit-paarse, daar zal ik nog een foto van opzoeken.