Beste lezers,
Tijdens een recent bezoek aan het Lechtal in Oostenrijk kwam ik diverse orchideeën tegen. Diverse kon ik op naam brengen, maar enkele niet. Van de mij niet bekende hier alvast twee soorten. Wie kan mij helpen? Beide soorten stonden in de bosranden nabij de oever van de rivier.
Lechtal Oostenrijk
Moderator: Michiel Janssen
Lechtal Oostenrijk
- Bijlagen
-
- kleine-witte-bloemen.jpg (277.05 KiB) 6862 keer bekeken
-
- kleine-roze-bloemen-3-lobbig.jpg (286.63 KiB) 6862 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Harold op zo jul 03, 2011 2:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lechtal Oostenrijk
Hallo Harold.
De plant met de lichte bloemen is een Gymnadenia odoratissima, kenmerkend is het spoor dat net zo lang is als het vruchtbeginsel.
De plant met de paarse bloemen is Gymnadenia conopsea, bij deze soort is het spoor veel langer dan het vruchtbeginsel.
Gr Mark
De plant met de lichte bloemen is een Gymnadenia odoratissima, kenmerkend is het spoor dat net zo lang is als het vruchtbeginsel.
De plant met de paarse bloemen is Gymnadenia conopsea, bij deze soort is het spoor veel langer dan het vruchtbeginsel.
Gr Mark
Dank voor je snelle reactie Mark,
De volgende soort had ik als Vleeskleurige orchis gedetermineerd. Ik weet alleen niet of dat goed is? En zo ja, is te zeggen welke ondersoort dit is. Hij stond in een veenmoeras bij de Walchsee in Oostenrijk. De bladeren waren niet gevlekt en lang lancetvormig. Zoals te zien stonden de bloemen hoog op de steel.
De volgende soort had ik als Vleeskleurige orchis gedetermineerd. Ik weet alleen niet of dat goed is? En zo ja, is te zeggen welke ondersoort dit is. Hij stond in een veenmoeras bij de Walchsee in Oostenrijk. De bladeren waren niet gevlekt en lang lancetvormig. Zoals te zien stonden de bloemen hoog op de steel.
- Bijlagen
-
- Vleeskleurige-orchis.jpg (296.14 KiB) 6854 keer bekeken
-
- Vleeskleurige-orchis-2.jpg (286.25 KiB) 6854 keer bekeken
- Hans Dekker
Klopt. Ik ken de Walchsee van vorig jaar en vond dit type ook. In de moerasjes stonden nog veel meer soorten, waaronder ook D. traunsteinerii. Bij de Achensee groeienook de gevlekte vormen van de Vleeskleurige orchis (haematodes en zijn broertje). De incarnata die hier staat behoort tot de laatbloeiende ondersoort, de ssp. serotina.
Groeten,
Hans
Groeten,
Hans
- Bijlagen
-
- D. incarnata ssp. serotina Maurach kalkmoeras 17-06-10 (8).jpg (259.93 KiB) 6844 keer bekeken
-
- D. incarnata var. haematodes Maurach kalkmoeras 17-06-10 (2b).jpg (355.86 KiB) 6844 keer bekeken
-
- D. traunsteinerii Walchsee 20-06-10 (7).jpg (266.17 KiB) 6844 keer bekeken
Hans, jij ook bedankt voor je reactie. Het blijft voor mij als beginner echt een legpuzzle al die ondersoorten. Hieronder nog twee foto's van volgens mij een Vleeskleurige orchis. Deze stonden bij een met kalkrijkwater gevoed bergmeertje nabij Reutte aan de Lech. Iemand een idee?
- Bijlagen
-
- Vleeskleurige-orchis-paarsrood-2.jpg (289.18 KiB) 6829 keer bekeken
-
- Vleeskleurige-orchis-paarsrood-1.jpg (298.45 KiB) 6829 keer bekeken
- Hans Dekker
Ook dit lijken vleeskleurige orchissen, maar dan inderdaad wat meer paarsrood aangelopen. Kleurtype komt veel voor. Heel anders dan onze meer roze duinvormen.
Hans
Hans