Onbekende wespenorchis

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Bram

Onbekende wespenorchis

Bericht door Bram »

Beste

Deze wespenorchis heb ik gisteren gevonden in de Lessestreek (provincie Namen). Het lijkt me geen brede wespenorchis te zijn, maar eerder de geelgroene wespenorchis. iemand enig idee of dit kan kloppen, en zoniet wat het wel zou kunnen zijn?
Dank bij voorbaat

Afbeelding

Afbeelding
Mark

Re: Onbekende wespenorchis

Bericht door Mark »

Hoi Bram,

lijkt me Epipactis leptochilla.

gr. Mark
Bram

Bericht door Bram »

Hartelijk dank Mark.

Toch nog een vraagje, is het dan gewoon E. leptochila, of de variant ervan (var. neglecta)? Ik heb de vergeten wespenorchis gevonden in een gebiedje dat zich in vogelvlucht op zo'n 10 km afstand van deze plaats bevindt.

Indien dat nu niet gezegd kan worden, plaats ik zo vlug mogelijk een bloeiend exemplaar hiervan.
Mark

Bericht door Mark »

Hoi Bram,

dat is op basis van niet-bloeiende exemplaren niet te zeggen. Hiervoor is het nodig de lip van een bloem te zien.

Indien deze zich naar voren strekt is het leptochilla, indien deze terugvouwt is het var neglecta.

gr. Mark
Bram

Bericht door Bram »

Hartelijk dank voor je antwoord.

Nu heb ik nog een kleine andere vraag. Ik ben naar een gebied geweest, waar ik enkele muggenorchissen ben tegengekomen. Nu heb ik gelezen dat er mogelijks ook de subsp. densiflora voorkomt. Nu zou ik willen weten welke ik gezien heb.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie