Bosorchis?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Bram

Bosorchis?

Bericht door Bram »

Hallo

Deze middag ben ik een kijkje gaan nemen in een gebied in Oost-Vlaanderen waar ik vorig jaar verscheidene rietorchissen het gevonden.
Ook dit jaar stonden er verschillende mooie exemplaren, zowel van de gevlekte als ongevlekte.

Echter stond er ook één plantje waarvan zowel het blad als de bloemen totaal verschillend waren van de andere. Volgens mij zou het een bosorchis kunnen zijn, maar ik zou toch graag bevestiging hebben van iemand die meer verstand heeft van Dactylorhiza's dan mezelf.

De bloemen:

Afbeelding

De bladeren:
Afbeelding
Jos Lammers

Re: Bosorchis?

Bericht door Jos Lammers »

Bram,

Het lijkt er sterk op: een lip met uitgesproken middenlobje. De bladeren hebben gesloten donkere vlekken als ik het goed zie (als ze open zijn is het rietorchis). Heb je naar het alleronderste stengelblad - dat vrijwel op de grond ligt - gekeken? Bij de Bosorchis is dat een klein ovaal blad in tegenstelling met de stengelbladeren die langwerpig zijn. Verder heeft de lip van jouw plant "langwerpige" stippen. Een gevlekte rietorchis heeft altijd streepjes op de lip. In het uiterste geval kan er in deze plant behalve bosorchisbloed ook een beetje rietorchisbloed zitten (niet ongewoon in gemengde populaties).
Als het goed zit met de bovenstaande kenmerken heb je naar alle waarschijnlijkheid met een bosorchis te maken.

Vriendelijke groet
Jos
Bram

Bericht door Bram »

Deze morgen even teruggegaan voor het onderste blad te fotograferen:
Afbeelding
Mark Meijrink
Contacteer:

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Bram,

lijkt me duidelijk genoeg, stomp uiteinde en boven het midden het breedst.

M.v.gr. Mark
Bram

Bericht door Bram »

Dank voor de hulp
Plaats reactie