Dactylorhiza's

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Dirk

Dactylorhiza's

Bericht door Dirk »

Dag iedereen,
Ik ben net terug van een korte vakantie in de oostelijke Roemeense karpaten.
Hierbij drie dactylorhiza's voor determinatie. De planten stonden bij elkaar. Foto's genomen op ong 900 meter hoogte, op een nat stuk grond bij een bron.

Afbeelding
Dit lijkt mij incarnata.

Afbeelding
Volgens mij een majalis.

Afbeelding

Is dit ook een majalis? maar dan een erg lichte kleurvariant?

Groetjes,
Dirk
Zie http://s63.photobucket.com/albums/h123/Dirk80/ voor mijn (orchidee)foto's.
Ton

Re: Dactylorhiza's

Bericht door Ton »

Dag Dirk,

Met veel aarzeling (Rien Schot noemt zich dapper om wat van fusca's te zeggen, ik voel datzelfde bij dactylorhiza!) wil ik toch een poging wagen. De eerste foto lijkt mij niet erg incarnata. Het fijne stippeltjespatroon op de gespreide lip met ongevlekte spitse bladeren doet mij veeleer aan praetermissa subsp. junialis denken. Heel bewust heb ik niet eerst een boekje geraadpleegd om te zien wat er in die regio voorkomt. Ik ben benieuwd naar de echte deskundigen.
Groet,

Ton
Dirk

Bericht door Dirk »

Hoi Ton,

Bedankt dat je een poging hebt gewaagd! Ik vind Dactylorhiza's ook erg moeilijk te determineren. Preatermissa was ook mijn eerste idee, maar ik heb daarna wel de literatuur geraadpleegd. Deze schijnt daar echter niet voor te komen. Dus tenzij wij een nieuw verspreidingsgebied hebben ontdekt, kunnen wij die van het lijstje afstrepen.
Blijft over:

D. fuchsii, kunnen we wel afstrepen
D. maculata, lijkt mij niet
D. sambucina, zeker niet
D. cordigera, Qua bloemvorm misschien wel, maar qua blad weer zeker niet.
D. transsilvanica, nope
D. majalis, lijkt mij ook niet, gezien het blad.

Dan blijft volgens mij alleen incarnata over...en op zich past die wel enigszinds in het plaatje qua kleur, bladeren tot boven of halverwege de bloeiaar, blad ongvlekt. Kan het ook zijn dat ik iets over het hoofd zie?

Groetjes,

Dirk
Jos Lammers

Bericht door Jos Lammers »

Ik denk in alle 3 de gevallen aan majalis. Incarnata zeker niet, de bloemvorm en grootte klopt niet. Majalis komt meestal gevlekt maar soms ook ongevlekt voor. Praetermissa komt alleen voor in Nederland e aangrenzende grensgebieden.
Groet
Jos
M.H. Schot

Bericht door M.H. Schot »

Hmm. Ik wil het leven natuurlijk niet moeilijker maken dan het is, maar er zijn ook nog soorten als D. umbrosa, D. euxina, D. baltica, D. carpatica, D. curvifolia, D. baumanniana, D. kalopissii, D. pindica, enz.
Ik zeg niet dat het een van deze soorten is (sommigen lijker er niet eens op), maar voor Roemenië hebben we wel te maken met een afwijkende soortenlijst.
Helaas... ik heb je hiermee niet echt geholpen denk ik :-o
Jos Lammers

Bericht door Jos Lammers »

Je hebt gelijk Rien, het is wel Roemenie; had ik even over het hoofd gezien.
Jos
Mark Meijrink
Contacteer:

Bericht door Mark Meijrink »

Om het makkelijker te maken (understatement) D. carpatica komt daar niet voor ;-)

M.v.gr. Mark
Dirk

Bericht door Dirk »

We hebben in Roemenie inderdaad te maken met andere soorten dan in NL, maar volgens mij toch ook weer niet zo gek veel. Als ik Delforge volg, dan komen de meeste van de soorten die je noemt daar toch niet voor, en blijft de lijst nog redelijk beperkt.
Incarnata lijkt qua bloemvorm inderdaad niet te kloppen, maar voor majalis vind ik het blad toch echt wel anders... wat het dan wel is... de tijd zal het misschien leren.
In ieder geval iedereen heel erg bedankt voor alle antwoorden in deze in gewikkelde materie.
Dirk
Plaats reactie