Dactylorhiza incarnata subsp. coccinea

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Mark Meijrink
Contacteer:

Dactylorhiza incarnata subsp. coccinea

Bericht door Mark Meijrink »

Dag allen,

wie zou Mark en mij kunnen helpen met vindplaatsen van Steenrode orchis - Dactylorhiza incarnata subp. coccinea in Meijendel. We zijn zelf al wel op één vindplaats gewezen, maar weten niet of dit terrein vrij toegankelijk is.

Alvast bedankt,

M.v.gr. Mark & Mark
M.H. Schot

Re: Dactylorhiza incarnata subsp. coccinea

Bericht door M.H. Schot »

M&M,

Ik heb jullie zojuist wat opgestuurd vanuit het Vindplaatsarchief.
Beide vindplaatsen zijn vrij toegankelijk. D.w.z. officiëel mag je niet van de paden af.
Mark Meijrink
Contacteer:

Dag Rien,

Hartelijk dank voor de info.

Mvgr Mark
Henk de Groot

Bericht door Henk de Groot »

Beste Marken,

ik stuur wat naar jullie per e-mail.

mvg

Henk
Mark Meijrink
Contacteer:

Dag Henk,

Dat zou fijn zijn.

Groeten vanuit de trein onderweg naar Meijendel
Mark

Bericht door Mark »

Hoi Henk en anderen,

dankjullie voor de gegevens.

We zijn inderdaad al onderweg naar Scheveningen/Meijendel.

Mark, laat die trein van je maar flink gas geven: het was zo rustig op de weg dat we al op jullie staan te wachten.

Gr Mark en de dames.
Jos Lammers

Bericht door Jos Lammers »

Hoi Marken en dames,

Net terug van Sardinie en me aan het worstelen door de hele lijst berichten in het forum.
De steenrode orchis is ook te vinden op het Kennemerstrand zij het in kleine aantallen. Als je wil kan ik de coordinaten aan jullie toemailen.

Groet, Jos
Mark Meijrink
Contacteer:

Dag allen,

allereerst hartelijk dank voor diegenen die vindplaatsinfo hebben verstrekt. Qua bloeidstadium was er duidelijk verschil tussen de populaties waarneembaar variërend van bladrozet met knopaanzet tot volledig in bloei. Al fietsend kwamen Mark en ik ook een nieuw plekje tegen. Althans, één die niet vermeldt werd in de vindplaatsgegevens.

Wat mij echter opviel is dat wijlen Ed van Wijngaarden vermeldt dat subsp. coccinea later zou bloeien dan subsp. lobelii. Ook engelse literatuur vermeldt dat subsp. coccinea één tot twee later bloeit dan (zoals de literatuur het beschrijft) gewone incarnata's. Opmerkelijk feit is dat in de terreinen die wij bezochten het de subsp. coccinea was die duidelijk voorlag op subsp. lobelii qua ontwikkeling. Mogelijk wordt dit kenmerk dus beïnvloedt door het een en ander.

Afbeelding

Afbeelding

M.v.gr. Mark
Mark

Bericht door Mark »

Hoi allen,

we hadden al verwacht D. incarnata subsp. coccinea bloeiend te gaan zien. Toch blijft het spannend tot het moment dat de eerste bloemen gezien worden:
08052011 D. incarnata subsp. coccinea 3970.jpg
08052011 D. incarnata subsp. coccinea 3970.jpg (155.8 KiB) 12141 keer bekeken
08052011 D. incarnata subsp. coccinea 4083.jpg
08052011 D. incarnata subsp. coccinea 4083.jpg (172.24 KiB) 12141 keer bekeken
Van D. incarnata subsp. lobelii stond een enkele plant in bloei, echter veel minder dan verwacht zoals Mark ook al opmerkt.
08052011 D. incarnata var. lobelii 4101.jpg
08052011 D. incarnata var. lobelii 4101.jpg (137.18 KiB) 12141 keer bekeken
M.vr.gr. Mark
eric hartgers

Bericht door eric hartgers »

Dag Mark en Mark,
Mark Meijrink schreef:Wat mij echter opviel is dat wijlen Ed van Wijngaarden vermeldt dat subsp. coccinea later zou bloeien dan subsp. lobelii. Ook engelse literatuur vermeldt dat subsp. coccinea één tot twee later bloeit dan (zoals de literatuur het beschrijft) gewone incarnata's. Opmerkelijk feit is dat in de terreinen die wij bezochten het de subsp. coccinea was die duidelijk voorlag op subsp. lobelii qua ontwikkeling. Mogelijk wordt dit kenmerk dus beïnvloedt door het een en ander.
Ik had al wel verwacht dat ook Coccinea eerder dan anders zou bloeien, echter niet dat er nu al in bloei staan. De waarnemingen die ik in 2008, 2009 en 2010 heb gedaan zijn allemaal van eerste week juni (resp. 08-06 (Kennemerland), 09-06 (Meijendel) en 07-06 (Kennemerland)). Een maand eerder dan mijn eerdere waarnemingen.
Vorig jaar heb ik Lobelii en andere Incarnata's op Voorne op 06-06 in bloei aangetroffen. In 2010 bloeiden Lobelii en Coccinea dus ook gelijktijdig.

Wat mij verder is opgevallen is dat in 2008 en 2010 in het Kennemerland Coccinea juist eerder was uitgebloeid dan de overige daar in hetzelfde biotoop voorkomende Incarnata's.

Wellicht is het mogelijk dat de bloeitijd in Nederland afwijkt dan in Ierland / Engeland?
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
Henk de Groot

Bericht door Henk de Groot »

Beste Marken en anderen,

allereerst goed om te lezen dat de missie op dit relatief vroege tijdstip geslaagd is.
Ik heb slechts één groeiplaats in Meijendel bezocht, maar op dezelfde dag in 2009 en 2010 (respectievelijk 24-05-2009 en 25-05-2010).

In beide gevallen was de coccinea toen ook verder ontwikkeld dan de lobelii. Nadat met name op dit forum uitgebreid aandacht aan de coccinea besteed werd heb ik de aandacht aan de soort besteed, maar werd in eerste aanleg ook in vertwijfeling gebracht door de "afwijkende" bloeiperiode van de beide ondersoorten.

mvg
Henk
Ger@rd

Bericht door Ger@rd »

Ik ben gisteren van het werk toch maar even omgefietst om de start hier in de duinen niet te missen. Ik moet wel zeggen dat ik er hoewel ik de plekken ken er toch zo voorbij ging zo laag waren ze nog. Op de vochtiger plaatsen was de bloei gelukkig verder zoals ook de mooie plaatjes van de Marken te zien is. Ik denk toch dat het seizoen hier aan de kust niet zo ver voor ligt als in de rest van het land door de nabijheid van het koude zeewater (deze winter was de zeewatertemperatuur onder het langjarig gemiddelde). Vergelijk ik de foto's die ik op de zelfde plek genomen heb met verleden jaar dan denk ik dat de bloei niet veel meer dan een week voorligt op verleden jaar.
Bijlagen
09-05-2011
09-05-2011
fietspad2klein.JPG (232.65 KiB) 12082 keer bekeken
26-05-2010
26-05-2010
fiets2010.JPG (240.34 KiB) 12082 keer bekeken
Plaats reactie