Vondsten op 3 mei

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Bram

Vondsten op 3 mei

Bericht door Bram »

Goedemiddag allen

Gisteren ben ik eens gaan kijken welke orchideeën er al in bloei stonden in de Gaume en Lessestreek. Groot was mijn verbazing, ik had nooit verwacht dat er begin mei al zo veel soorten konden bloeien. Een kort lijstje:

- Ophrys sphegodes
- Neottia nidus-avis
- Cephalanthera damasonium (enkele bloemetjes stonden hier al open)
- Platanthera chlorantha (enkele exemplaren al in bloei)
- Orchis militaris
- Orchis simia
- Orchis purpurea (waar velen last hadden van droogte)
- Ophrys insectifera
- Orchis mascula
- Anacamptis morio
- Dactylorhiza majalis
- Listera ovata

Daarnaast heb ik, zoals altijd het geval is, weer een aantal exemplaren gezien waarvan ik ofwel geen idee heb wat ze zijn, niet zeker genoeg ben of denk dat ze een hybride zijn. Daarom wederom mijn vraag of iemand me kan helpen met volgende:

1. Hier heb ik geen idee van, deze stond op een kalkgraslandje tussen verschillende exemplaren van Orchis militaris
Afbeelding

2. Hybride tussen O. purpurea en O. militaris?
Afbeelding

3. zelfde als 2?
Afbeelding

4. Deze leek me eerst O. simia - maar is het kapje niet te paars?
Afbeelding

5. Zou deze D. incarnata kunnen zijn
Afbeelding

Dank bij voorbaat
Mark Meijrink
Contacteer:

Re: Vondsten op 3 mei

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Bram,

1: Gymnadenia conopsea
2 & 3: Orchis x hybrida Soldaatje x Purperorchis
4: een hybride de vraag is: Orchis x beyrichii of Orchis x spuria, gezien de lengte van het spoor kies ik voor x beyrichii. De hybride x spuria heeft namelijk een intermediaire spoorlengte d.w.z. korter dan O. militaris normaliter zou hebben. Dat zie ik vooralsnog niet op de foto.
5: een hybride zou kunnen, maar een zuivere Dactylorhiza incarnata heeft in iedergeval nooit gevlekt blad, en dat heeft de plant op jouw foto wel (uitzonderingen daargelaten in de vorm van D. incarnata var. haematodes en hyphaematodes).

M.v.gr. Mark
Bram

Bericht door Bram »

Dag Mark,

Bedankt voor je snelle antwoord. Wat betreft de vierde foto zou ik misschien beter nog vermelden dat dit exemplaar zich tussen verschillende exemplaren van O. purpurea bevond; misschien dat deze samen met O. simia een hybride gevormd heeft?

PS: deze heb ik ook nog gevonden, de ringvormige vlekjes interesseren me, omdat ik deze voor zover ik weet nog niet gezien heb bij D. majalis
Afbeelding
Mark Meijrink
Contacteer:

Bericht door Mark Meijrink »

Bram schreef:Dag Mark,

Bedankt voor je snelle antwoord. Wat betreft de vierde foto zou ik misschien beter nog vermelden dat dit exemplaar zich tussen verschillende exemplaren van O. purpurea bevond; misschien dat deze samen met O. simia een hybride gevormd heeft?

PS: deze heb ik ook nog gevonden, de ringvormige vlekjes interesseren me, omdat ik deze voor zover ik weet nog niet gezien heb bij D. majalis
Dag Bram,

ik moet toevoegen dat ik niet goed heb opgelet. Bij de hybride tussen Soldaatje x Aapjesorchis heb je geen purperkleurige helm (buitenzijde). Dat is invloed van Purperorchis - Orchis purpurea.

De met de ringvormige vlekjes lijkt me toch een Brede orchis.

M.v.gr. Mark
Plaats reactie