D.majalis?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Mark

D.majalis?

Bericht door Mark »

Hallo allen,

vandaag op een (vochtig) stuk met vele D.fuchsii deze plant gezien.

Gezien de bloeitijd ging de gedachte direct uit naar D.majalis. De bloeiaar is echter al redelijk gestrekt en ook zijn de bladeren niet bepaald breed en ook vrij rechtopstaand.

Kunnen jullie hier iets van maken?

gr. Mark
23042011 D.majalis1.jpg
23042011 D.majalis1.jpg (175.44 KiB) 13158 keer bekeken
23042011 D.majalis2.jpg
23042011 D.majalis2.jpg (110.25 KiB) 13158 keer bekeken
jan benjamins

Re: D.majalis?

Bericht door jan benjamins »

Mark.

Ik denk dat het een kruising tussen bos en brede orchis is.
Jan.
Mark

Bericht door Mark »

Hallo Jan,

dankje voor je mening.

Ik ben vandaag nog een keer terug geweest naar deze plek.

De betreffende plant staat alweer iets verder in bloei:
25042011 D.majalis3.jpg
25042011 D.majalis3.jpg (120.13 KiB) 13123 keer bekeken

Er zijn echter meerdere planten die op het punt staan om open te gaan. Eén daarvan had al een bloemetje open, zie onderstaande foto's.
25042011 D.majalis4.jpg
25042011 D.majalis4.jpg (198.63 KiB) 13123 keer bekeken
25042011 D.majalis5.jpg
25042011 D.majalis5.jpg (98.41 KiB) 13123 keer bekeken

Ik zal de komende 2 weken nogmaals naar deze plek terug gaan om te kijken wat voor moois er te zien is. Wellicht dat het determineren gemakkelijker is als er meerdere planten in bloei staan, en als de bloei al iets verder gevorderd is.

gr. Mark

gr. Mark
Mark Meijrink
Contacteer:

Bericht door Mark Meijrink »

Hoi Mark,

de onderste plant heeft wel een meer bosorchis-achtig karakter, d.w.z. de bladvorm en het relatief lange, dunne en cylindrische spoor. Ook is de middenlob van de lip gepronounceerder.

Ik zou zeker ook de vegetatieve kenmerken eens bekijken d.w.z. de positionering van de huidmondjes (alleen boven of onderzijde blad). En als ze aan de bovenzijde staan: of ze alleen direct naast de nerf staan of verspreidt. Daarnaast zou je voorzichtig in de stengel kunnen knijpen.

Bijgevoegd een foto waarop de huidmondjes te zien zijn van een vertegenwoordiger uit de majalis-groep. Bij deze groep bevinden de huidmondjes zich aan de bovenzijde van het blad en zijn ze netjes langs de nerven gerangschikt.

Voor de maculata-groep geldt dat de huidmondjes zich aan de onderzijde van het blad bevinden (maar dat is uit het hoofd, het boek ligt thuis).

Later kun je op andere plekken, met zuivere Bosorchis, dezelfde kenmerken bekijken ter referentie name.

M.v.gr. Mark
Bijlagen
majalis_stomata.jpg
majalis_stomata.jpg (348.82 KiB) 13118 keer bekeken
Mark Meijrink
Contacteer:

Mark schreef:vandaag op een (vochtig) stuk
Gezien de vegetatie zou ik dit omschrijven als (matig) droog. Vochtig zijn b.v. duinvalleien. Op het oog zijn deze (oppervlakkig) wanneer je knielt wordt je broek een beetje nat. De leem zorgt in dit geval voor een redelijke vochtighuishouding (nalevering), ik denk dat het voor D. majalis te droog is.

M.v.gr. Mark
Mark

Bericht door Mark »

Hoi Mark. Ik zal hier zeker gericht naar gaan kijken.

De stengel was bij de eerste plant zeker niet hol,eerder masief. De tweede plant had wel een wat indrukbare stengel.

Op de plaats van deze planten zit het grondwater het hele jaar door op enkele centimeters. De planten staan tussen 1 en 200 cm van een waterbuffer, waarbij de grond moerasachtig aandoet.

Gr mark
jan benjamins

Bericht door jan benjamins »

Mark

Onderste doet mij inderdaat aan bos orchis denken. is de lokatie omgeving lanaye? voet van de p berg?Hier staat veel bosorchis.
De bovenste foto is me toch raadselachtig.Boso. bloeit toch begin juni?
Dact maculata.Is door mij in knop gezien. En boso. bij mij in beginnende knop.
Mark

Bericht door Mark »

Hallo Jan.

Deze planten staan niet bij Lanaye, maar ook niet ver daar vandaan. De bosorchissen van deze plaats staan inderdaad ook in beginnende knop. Dat maakt de determinatie ook juist zo moeilijk. Als deze planten tegelijk met bosorchis in bloei zouden staan, zouden we ze gewoon als bosorchis aanzien.

Gr Mark
Walter
Contacteer:

Bericht door Walter »

Het warme weer heeft er voor gezorgd dat alles aardig van slag is. Ik zou dan ook voor dit seizoen niet al teveel aandacht besteden aan fenologie. Ik heb al planten gezien die 3 weken vroeger bloeien dan normaal.
Dat neemt niet weg dat het voor bosorchis wel extréém vroeg zou zijn.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Mark

Bericht door Mark »

Hoi allen,

vandaag weer eens terug geweest.
Ik heb alleen huidmondjes op de onderkant van de bladeren gezien, wat zou betekenen dat we hier niet te doen hebben met D.majalis.

Toch heb ik wel enige twijfel als ik de planten zie. Tevens heb ik begrepen dat op deze plaats ieder jaar planten groeien in deze periode, welke voorheen altijd als D.fuchsii benoemd zijn.

Ter illustratie nog een aantal plaatjes:
29042011 fuchsii.jpg
29042011 fuchsii.jpg (128.61 KiB) 13053 keer bekeken
29042011 fuchsii2.jpg
29042011 fuchsii2.jpg (116.68 KiB) 13053 keer bekeken
29042011 fuchsii3.jpg
29042011 fuchsii3.jpg (78.49 KiB) 13053 keer bekeken
gr. Mark
Mark Meijrink
Contacteer:

Hoi Mark,

het is misschien een afwijkende D. fuchsii, zeker qua bloeitijd. De lip is echter wel fuchsii-typisch ingesneden bij een aantal foto's van je. Én de huidmondjes liegen eigenlijk nooit. Bovenop -> majalis-groep. Ik vind alleen het spoor wat dikkig voor D. fuchsii.

M.v.gr. Mark
Walter
Contacteer:

Bericht door Walter »

Bloemen lijken idd meest of fuchsii.
Planten in geheel niet echt: ze zijn klein en mager, terwijl bosorchis vaak forse, stevige planten vormt.

Het kan zijn dat het hier om planten gaat met een gemeenschappelijke voorouder die een afwijking heeft.
Op de autostradehelling te Boirs hebben we ook een groep fuchsii die er uit ziet als scharminkeltjes.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Plaats reactie