Ancamptis incognito Kreta

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Martin van den Hoorn

Ancamptis incognito Kreta

Bericht door Martin van den Hoorn »

Beste mensen,
Ik ben nog steeds in mijn opnamen aan het spitten. Nu kom ik een paar slechte opnamen tegen van planten die ik in het veld voor A. boryi had versleten. Maar dit kan niet wat A. boryi bloeit van boven naar beneden. En hier zitten de knoppen nog dicht. Of is het gewoon een donkere A. palustris.
Groet Martin
Bijlagen
PICT0437.JPG
PICT0437.JPG (283.48 KiB) 7535 keer bekeken
PICT0436.JPG
PICT0436.JPG (277.19 KiB) 7535 keer bekeken
PICT0435.JPG
PICT0435.JPG (251.23 KiB) 7535 keer bekeken
Mark Meijrink
Contacteer:

Re: Ancamptis incognito Kreta

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Martin,

waarom geen A. laxiflora? De zijlobben zijn vrij lang voor A. palustris, en een honingmerk komt soms voor. Ziet er alleen wat droog uit op de achtergrond van je foto.

M.v.gr. Mark
Martin van den Hoorn

Hoi Mark,
Ik heb weer zitten suffen. Ik bedoelde ook A. laxiflora. Dat kan goed ook al is het niet nat. Ik heb A. laxiflora op meerdere locaties gevonden en vaak was dat heel droog. Zie hier deze fraaie roze...
Bijlagen
PICT1106.jpg
PICT1106.jpg (163.41 KiB) 7509 keer bekeken
Mark Meijrink
Contacteer:

Bericht door Mark Meijrink »

Hoi Martin,

dat is idd. een mooie rosea vorm van A. laxiflora. Blijven mooie planten. Maar hoe droog zou je de standplaatsen omschrijven? In NW-Europa zijn het toch altijd vochtige standplaatsen (Frankrijk, Guernsey, etc.)

M.v.gr. Mark
Martin van den Hoorn

Dag Mark,
Ik heb de standplaatsen nooit uitgebreid bestudeerd, maar ik heb alleen op Sardinie A. laxiflora een keer op een locatie met duidelijke kwel gevonden. Alle andere locaties waren ogenschijnlijk droog. Mijn eerste vonds van A. laxiflora was op de locus classicus van O. annae (O. holoserica subsp annae). Op dezelfde helling stond N. maculata, O. incubacea en O. antrophora. Deze fraaie roze stond ook op een ogenschijnlijk droge plek met weer N. maculata, O. sicula (O. phryganea?). A. pyramidalis, O sitiaca, A. tridentata (denk ik), O. hedreichii, O. parviflora, O. italica, O. papilonacea en nog veel meer. Op het oog heel droog. Nu weet ik natuurlijk niet of net die plek met O. laxiflora niet wat vochtiger is. Dat zou kunnen, maar mogelijk is A. laxiflora te typeren als een kalkfreatofiet. De plaatsen zijn duidelijk niet zo vochtig als bijvoorbeeld die bij ons van bijvoorbeel D. majalis of D. incarnata. Ik vermoed wel dat A. palustris echt een vochtige plek nodig heeft. Ik ben nog speciaal naar een kust moeras gereden waar Jan en Liesbeth een grote populatie hadden gemeld. Gezien de vegetatie was het een moeras (Phragmites en Carex achtigen) geweest, maar was nu helemaal droog.
Ik stuur even impressiefoto mee van de locatie waar ik die roze vond.
Groet Martin
Bijlagen
PICT1040.JPG
PICT1040.JPG (280.4 KiB) 7502 keer bekeken
Martin van den Hoorn

Zie hier nog twee fotos van een mogelijk wat vochtiger standplaats. Ik heb er flink gefotografeerd en had geen natte knieen...
Bijlagen
IMG_3671a.jpg
IMG_3671a.jpg (267.48 KiB) 7501 keer bekeken
PICT0728.JPG
PICT0728.JPG (319.3 KiB) 7501 keer bekeken
PICT0727.JPG
PICT0727.JPG (330.85 KiB) 7501 keer bekeken
Martin van den Hoorn

Volgens Karel komt A. laxiflora op Rhodos voor op de nattere plekken. Nu moet ik wel zeggen dat ik A. laxiflora altijd wel gegroepeerd heb aangetrofffen. Dus bijvoorbeeld een hele helling met orchideeen en dan maar op 1 plek A. laxiflora. Mogelijk is dat ene plekje dan toch vochtiger dan de omgeving.
Groet Martin
Plaats reactie