Cilento, Salerno, Monte Ausoni en Aurunci

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Hans Dekker

Cilento, Salerno, Monte Ausoni en Aurunci

Bericht door Hans Dekker »

Beste lezers,

Wie heeft ervaring met de gebieden tussen Rome en Napels langs de kust? Plus wat voorbij Napels? IK wil daar volgend jaar mogelijk naar toe in de tweede helft van mei. Kijken wat daar groeit. Soorten die tot de verbeelding spreken zijn o.m. O. posidonia, elatior, gracilis, pollinenis, lacaitae, etc. Die hoek ken ik nog niet. Vandaar.

Alvast bedankt voor jullie tips!

Hans Dekker
Jos Lammers

Re: Cilento, Salerno, Monte Ausoni en Aurunci

Bericht door Jos Lammers »

Beste Hans,

Zie mijn verslag van Campania onder de rubriek reisverslagen (ik heb alleen niet de soorten gevonden die jij noemt). Tweede helft mei moet je wel op de hogere delen mikken om bloeiende planten te vinden.

Vriendelijke groet
Jos
Hans Dekker

Hallo Jos,

Bedankt voor je reactie en je mooie verslag. Had jij ook onderliggende gegevens over die streek waar ook nog andere soorten in vermeld staan? Nog een vraag. Waar logeerde je? Op een camping, hotel of een kamer?

Hartelijke groeten,

Hans
Ton

Bericht door Ton »

Dag Hans,

Wij hebben 3e week april 2010 in het dorp Sassano gestaan met de camper. Je gaat hier vandaan een smalle bergweg op naar de "Valle delle Orchidee". Het was erg koud (geweest) en de natuur liep achter, maar volgens iedereen die we hier spraken waren we ook te vroeg en is half mei voor deze streek beter. In Padula is een agroturismo met camping. Zie mijn bevindingen op http://picasaweb.google.com/tvdvis
Groet,

Ton
Jos Lammers

Beste Hans,

Een volledige beschrijving van de orchideeen in de streek vind je in de referentie 5 van mijn verslag. Ik heb dat in m'n bezit en kan het met de februaribijeenkomst van de WEO meenemen.
Afgelopen voorjaar bleek begin mei uitstekende tijd om daar te zijn, maar elk jaar is weer anders ben ik bang.
Logeeradressen:
Cilento kust: appartement Nonna Rosa in Marina di Camerota (heeft vnml. hotelkamers)
Padula: agriturismo Tre Santi (appartementen en camping).

Vriendelijke groet
Jos
Hans Dekker

Bedankt Ton en Jos,

IK hou me aanbevolen voor vindplaatsinformatie die jullie gebruikt hebben voor het plannen van jullie reis. Ook bedankt voor de suggesties voor overnachtingen. Ik ga wrs. met Ryanair naar Rome, huur daar een auto en ga dan op de bonnefooi op pad. Dan is het altijd handig als je al vast wat adressen hebt waar je kunt overnachten. Overigens moet ik de definitieve keuze nog maken, want ook Midden-Spanje lokt met O. castellana en riojana......

Hartelijke groeten,

Hans
F. Thys

Bericht door F. Thys »

Hans,

Waarschijnlijk weet u dat wel, maar zekerheidshalve het volgende: over die late holosericea soorten staat een interessant artikel van Delforge in volume 81,3 numero special de la Section Orchidees d'Europe van 'Les Naturalistes Belges' (2000). Hij geeft daarin ook summier een aantal vindplaatsen van die soorten in de regio die je wil bezoeken. Deze regio komt met vindplaatsgegevens ook nog aan bod in datzelfde tijdschrift volume 84 van 2003. Daarin worden enerzijds Ophrys cilentana en in een tweede artikel anderzijds waarnemingen van diverse soorten in Calabrië (waaronder ook een deel van Cilento) besproken. Daar gaat het evenwel om waarnemingen van de maand april.

Groetjes

Frans
Jos Lammers

Beste Hans,
Vinplaatsgegevens van Cilento e.o. heb ik aan Rien Schot voor het VPA ter beschikking gesteld; hij zet ze in VPA format. Als je er aan toe bent kan ik je de vindplaatsgegevens in een excellbestand (ongeveer VPA format) doen toekomen.
Groet
Jos
Plaats reactie