Kretaprobleempje

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Joh@n
Contacteer:

Kretaprobleempje

Bericht door Joh@n »

Nu de winterperiode echt wel aangebroken is ben ik terug begonnen met de gevonden soorten van mijn Kreta-reis in april verder op naam te brengen. Bij het doorbladeren van mijn foto's kom ik dan uiteraard een aantal moeilijk thuis te brengen exemplaren tegen.
Zo ook deze:

Opnamedatum: 8/04/2010
Vindplaats: Centraal-Kreta: De regio tussen Spili en Gerakari op een hoogte van +/- 770m.

Kan iemand van jullie me suggesties geven omtrent de ouders van deze wellicht hybridogene plant ?

Alvast bedankt.
Bijlagen
JD_20100408_0301.jpg
JD_20100408_0301.jpg (43.23 KiB) 7030 keer bekeken
M.V.G,

Johan Dierckx
Wijnegem
http://diversitasnaturae.be/
Jan Essink

Re: Kretaprobleempje

Bericht door Jan Essink »

waarom is dit geen gewone O. cretica, dat aanhangsel is misschien wat langer.
Als ik bij Delforge in zijn boek kijk dan laat hij een O. cretica zien die neigt naar de subsp. beloniae en naar mijn mening geen zuivere O. cretica is.

groet,

Jan
Joh@n
Contacteer:

Bericht door Joh@n »

Jan,

dank je voor je snelle reactie. In eerste instantie had ik ze ook onder O.cretica (subsp. ariadnae - vanwege de verhoudingen van de stempelholte) gezet, maar dan zijn er volgens mij te veel elementen die niet kloppen met de rest van mijn foto's van deze (onder)soort zodat ik aan een hybride dacht.

A. Er zijn een aantal elementen die ik bij O.heldreichii zou kunnen thuisbrengen:
1. het aanhangsel is wel erg fors voor een O.cretica en de 'drietand'-vorm doet me heel erg denken aan O.heldreichii.
2. De beharing van de zijlobben van de lip lijkt me veel intensiever dan bij een doorsnee O.cretica. Dit in combinatie me de aanzet van hoorntjes die ik meen op te merken sturen me ook in de richting van O.heldreichii.

B. Een aantal elementen zou ik aan O.spruneri kunnen toewijzen:
1. Ik mis de duidelijk zwarte tot bruine aflijning bovenaan de stempelholte die zo typisch is voor O.cretica. Er zijn wel enkele zwarte vlekken, maar als ik denk aan O.spruneri met een zwarte stempelholte en O.cretica met een witte stempelholte, dan lijkt het me niet onlogisch dat een mix van beide resulteert in een vlekkenpatroon.
2. De kleur van de pseudo-ogen gaat ook meer naar zilver-blauw in plaats van zwart
3. Een duidelijke zilver- tot lichtblauwe kleur aanwezig op de onderzijde van de stempelholte. Een element dat bij O.spruneri meestal duidelijk aanwezig is (als uitloper van de liptekening).

Ik meen dus elementen uit 3 verschillende soorten op te merken (die alle 3 in het bewuste gebied voorkomen).
Misschien schrijf ik inderdaad een aantal observaties onterecht toe aan een andere soort en behoort die tot de normale variatiebreedte van O.cretica. Gezien het mijn eerste bezoek was aan Kreta (en het Mediterane gebied in het algemeen) heb ik dus te weinig referentiepunten om de normale variaties correct te kunnen inschatten. En uiteraard heeft elke hybride tussen twee soorten dan ook nog eens zijn eigen variatiebreedte in de mix van ouderlijke kenmerken.

Vandaar dus graag de gewaardeerde mening van mensen die een pak meer ervaring hebben met deze gebieden en soorten.
M.V.G,

Johan Dierckx
Wijnegem
Jan Essink

Beste Johan,

Ophrys heldreichii ziet er totaal anders uit. die heeft een bolle buik en een andere tekening. De zijlobben zijn veel sterker ontwikkeld. Als je in het veld O. cretica naast heldreichii ziet staan dan is er geen twijfel mogelijk.

Ophrys spuneri lijkt wel wat op Ophrys mammosa, het zijn vrij grote bloemen, het basaalveld is donker van kleur.

Ophrys ariadne heeft een andere tekening op de lip, het basaalveld is gelijk als de lip gekleurd. De zijlobben zijn meer naar achteren geslagen.

Ik zal proberen om wat foto's van deze soorten in dit forum te zetten.

groet,

Jan
Joh@n
Contacteer:

Bericht door Joh@n »

Jan,

Ik heb zelf voldoende foto's van de typische exemplaren van de genoemde soorten kunnen nemen op Kreta. (enkel de spruneri was compleet einde bloei). Dat is het probleem dus niet.
Mijn probleem is echter om in hybriden de verschillende kenmerken aan de verschillende soorten te kunnen toeschrijven. In die zin heb ik dan ook de soorten hierboven aangehaald: als invloed van ...
de heldreichii-hoorns zijn bij een typische heldreichii uiteraard veel meer uitgesproken, maar ik meen in deze cretica toch een duidelijke aanzet van hoorns te zien die normaal bij cretica niet voorkomt. Vandaar dat ik invloed vermoed van heldreichii.

Ik ga er vanuit dat de basissoort in deze foto een cretica is.
Kunnen de andere door mij aangehaalde kenmerken in het vorige bericht in die zin steek houden? dus als 'invloed van" een bepaalde soort op een cretica ?

rest me uiteraard nog de vraag wanneer we spreken van "invloed op" of van "hybride" - in de literatuur wordt hierbij blijkbaar ook wel eens onderscheid gemaakt.
M.V.G,

Johan Dierckx
Wijnegem
Jan Essink

ik zet ze toch even op een rijtje, alles gefotograveerd op Kreta.

krijg mijn foto's niet ge uploaded

ik stuur ze wel via mail

groet,

Jan
Plaats reactie