GPS

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Aad Smits

GPS

Bericht door Aad Smits »

Hallo allemaal,
Het komt zeer regelmatig voor, dat ik een nog niet in bloei staande orchidee vind, en wil dan ook later terugkomen om hem alsnog te fotograveren.
Dan volgt het probleem,ik kan hem niet meer terug vinden.
Heeft iemand misschien ervaring met GPS en wat is dan de meest eenvoudige manier om de vindplaats alsnog terug te vinden ?
Bijvoorbaat dank.

met vriendelijke groet,
Aad
eric hartgers

Re: GPS

Bericht door eric hartgers »

Dag Aad,

Ik maak gebruik van een GPS-navigator, welke ik altijd bij mij draag.
Wanneer ik een nieuwe vindplaats ontdek welke niet eenvoudig terug te vinden is; is het een druk op de knop en wordt deze als waypoint in de navigator opgeslagen. Later kan deze dan eenvoudig worden teruggevonden door eenvoudig het pijltje te volgen; welke naar de vindplaats wijst. Het apparaat geeft dan ook de nog te volgen afstand aan.

Wanneer je geen navigatiesysteem hebt wordt het wat moeilijker. In dat geval zou je bij de betreffende locatie een merkteken in de nabije omgeving kunnen achterlaten. Hierbij geef ik er de voorkeur aan geen bomen, planten o.i.d. te beschadigen maar bijv. op een goed zichtbare plaats een tak van een naaldboom in een loofboom te steken. Aangezien ik nog nooit een loofboom met naalden heb gezien is dat voor mij op die locatie weer te gaan kijken. Een ander merkteken als een steen o.i.d. werkt natuurlijk ook goed. Zo zou je ook een route kunnen uitzetten naar een plek. Wees dan wel eenduidig in het plaatsen van je markeringen, anders raak je later toch eenvoudig de weg weer kwijt. ;-))
Waar ik overigens wel op let is geen merkteken naast de plant achter te laten; dat kan opvallen en maakt anderen vaak attent op iets bijzonders...
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
Mark

Bericht door Mark »

Hallo Aad,

de GPS-navigator die Eric en ikzelf gebruiken heeft een precisie van 2 tot 7 meter. Bij een precisie van 2 tot 4 meter is een specifieke plant gemakkelijk terug te vinden (zelfs als deze zich bevindt tussen gelijkende planten).
Bij het terugzoeken van een waypoint dien je echter rekening te houden met een dubbele 'afwijking', namelijk de precisie die de GPS had op het moment van registreren en de precisie die de GPS heeft op het moment van terugzoeken.
Op een plek waar de ontvangst van de GPS minder is (7 meter of meer), loop je dan al snel 10-20 meter van je waypoint af.

Daarom is het gebruik van een marker ter plekke inderdaad wel handig. Zoals Eric al aan geeft is enige voorzichtigheid wel wenselijk. Probeer een manier te vinden waarbij je jezelf helpt, maar die voor een 'ongeoefend' oog niet te herkennen is.

m.vr.gr. Mark
Mark Meijrink
Contacteer:

Bericht door Mark Meijrink »

Dag allemaal,

m.i. is de huidige GPS (met de standaard afwijking die Eric en Mark vermelden) enkel geschikt om een groeiplaats terug te vinden. Wanneer je een GPS wil aanschaffen om individuele planten terug wil vinden zul je dus (ook met GPS) altijd even zoeken. Ik zou aanraden om naast coördinaten altijd een korte beschrijvig te maken van de vindplaats.

Daarnaast ben ik geen voorstander van het markeren. Op de Hoge Veluwe hebben ze destijds planten met piket paaltjes gemarkeerd. Ik zou enkel markeringen aanbrengen (liefst ondergronds) wanneer de planten deeluitmaken van onderzoek. Jos Lammers heeft hier ervaring mee opgedaan. Voor onderzoeksmethoden heeft Walter ooit een goed artikel geschreven in de Eurorchis het voormalige journaal van de WEO (heden is dit Liparis; het gezamelijke journaal van S.E.M.O. en WEO).

M.v.gr. Mark
Jan Essink

Bericht door Jan Essink »

Ik noteer heel nauwkeurig alle vindplaatsen die ik onderweg tegenkom.
Ik gebruik een wat oude GPS Garmin 12 die mij altijd naar de betreffende plek brengt die ik erin gezet heb. Alleen noteer ik de GPS gegevens op de plek waar ik mijn auto geparkeerd heb en een goede zoeker weet dan dat de betreffende planten daar in de buurt zullen staan.

een voorbeeld

TU-100 Plts:Abant Prov:Bolu MGRS:36TUL62318/01037 Hoogte:982 m
Waarnemer.: Ess Biotoop: wegkant
Weg Bolu naar Abantmeer 9,0 km voor ingang, voor bord 14-50 km 13 staan links van de weg grote borden, terrein hierachter en tevens direct voor km bord

misschien is dit een idee.

Jan Essink
Aad Smits

Bericht door Aad Smits »

Hallo allen,
Bedankt voor alle reacties en goede adviezen.
Ik ga hier de komende winterperiode mee aan de slag.
Vandaag met het zuid hollands landschap op excursie geweest enige duizenden orchideeen van het merk Spiranthes Spiralis,heel mooi.

met vriendelijke groet,
Aad
Plaats reactie