Bij de Ophrys hybriden hier beneden gaat het in alle gevallen om Ophrys xdevenensis (O.insectifera x holoserica) en niet om Ophrys xhybrida (O. insectifera x sphegodes (araneola))
Het lastige is inderdaad dat beide hybriden zeer variabel zijn. Toch is er wel houvast:
(voor het gemak gooi ik Ophrys sphegodes en araneola maar even op een hoop)
Voor mij zijn de belangrijkste kenmerken niet de tekening (al geeft die soms wel heel duidelijke hints, maar niet altijd) of de al-dan-niet drie-lobbige lip, maar:
1. de vorm van de petalen (puntig bij xdev. en breed, grofrandig bij xhybrida)
2. de lip rand (bij xhybrida is de lip rond en de randen naar achteren, bij xdev. komt de liprand weer terug naar voren)
3. Ophrys araneola is niet bekend van de omgeving van Montenach/Apach. O. xdevenensis komt met "grote" aantallen daar voor.
4. Een gele rand doet voor mij niet terzake. Terecht is al opgemerkt dat dit bij insectifera wel vaker voorkomt. Dit is ook bij holoserica het geval. En ik durf het statement aan dat dit bij bijna alle ophryssen voorkomt. Op de foto's die ik bijvoeg is juist de gele rand duidelijker te zien bij de xdevenensis.
Bijgaand een overzicht van de twee hybriden en hun ouders. Hopelijk geeft dit wat duidelijkheid.
-de foto's zijn dit jaar genomen in N-Frankrijk (xhybrida) en zowel bij Montenach en Apach (xdevenensis)
Omdat ik me realiseer dat het formaat wat klein kan zijn,heb ik ook een (tijdelijke) link gemaakt naar een 3.7MB plaat:
http://home.xmsnet.nl/rienschot/europea ... index.html
Groetjes,
Rien
WEO.vindplaatsarchief@xmsnet.nl
hybriden
Moderator: Michiel Janssen
- M.H. Schot
Re: hybriden
- Bijlagen
-
- Ophrys hybriden.jpg (627.7 KiB) 2221 keer bekeken