Ik ben gisteren weer op zoek gegaan naar enkele orchideeën, en de zoektocht was succesvol. Echter ben ik weer op hetzelfde probleem gestuit: ik herken de verschillende Dactylorhiza's niet en ik hou ze niet uit elkaar.
Daarom zou ik graag jullie hulp willen inroepen hierbij.
Hier de foto's:
Vervolgens heb ik nog een exemplaar dat moest openkomen die ik zelf ook niet kan determineren:
de Dactylorhiza's lijken me allemaal D. majalis. Wellicht is er bij de 4e foto invloed van incarnata.
Van de overige twee is de bovenste een Platanthera sl. (het is nog niet te zeggen of dit een montana of chloranta gaat zijn).
De andere is een Orchis purpurea, welke verdroogd is.
Oh oké, ik hoopte toch eens iets anders te vinden dan majalis, maar zo blijft er natuurlijk wat zoekwerk over voor de volgende jaren :)
Toch nog 1 vraagje: wat is er zo typerend aan de majalis, dat je zo direct kan zeggen dat het deze soort is? Zou het voor mij ook gemakkelijker maken om in het vervolg direct te weten wat ik voor me heb staan.
ik neem aan dat je op zoek was naar D. spagnicola? Deze heeft smalle, gootvormige bladeren die langs de stengel omhoog gericht zijn. Tevens komt deze alleen in (hoog)veengebieden voor.
Enkele kenmerken van D. majalis:
- Brede bladeren (met of zonder vlekken), welke langs de stengel verspreid staan.
- De bladeren bereiken de onderste bloemen niet.
- Tegen de tijd dat de volledige lengte/hoogte bereikt is zijn de onderste bloemen al uitgebloeid.
Ik was begin mei naar dezelfde plaats geweest en had daar een exemplaar D. majalis gevonden. Nu wou ik wel weten of er veel meer exemplaren waren of niet.
Daarnaast was ik vooral op zoek naar D. incarnata, maar de sphagnicola stond ook wel op het verlanglijstje.
Nogmaals hartelijk bedankt voor je uitleg, deze helpt me weer goed op weg naar het zelf determineren van de verschillende soorten :)
als je dactylorhiza soorten wil bestuderen raad ik de volgende standaardwerken aan
- Flora Neerlandica (deel met Orchidacae, ook erg goed voor overige Nederlandse orchideeën omdat alle forma's en variëteiten beschreven worden)
- Wilde orchideeën van Europa (landwehr) geeft de variatie breedte goed weer
- Monografie over Dactylorhiza (E Nelson) ik heb deze voor 50 euro op de kop kunnen tikken. Het bevat twee delen 1 boek met beschrijvingen van de soorten 2 een doos met iets van 80 platen ( veelal van dezelfde kwaliteit als landwehr). De leverancier heeft er nog een paar denk ik.
Als je interesse hebt in sphagnicola kan ik je wel aan vindplaatsen helpen. Zie ook het sphagnicola topic en raad het rozetje topic van mij voor foto's