De eerste foto is volgens mij " Ophrys tenthredinifera subsp. villosa (Desf.) H. Baumann & Künkele" de tweede " Ophrys tenthredinifera subsp. leochroma (P. Delforge) Kreutz "
De nummer 3 en 4 daar ben ik nog niet uit.
Deze foto's zijn genomen op Kreta in de maand april van 2007 en 2008.
Een eventuele derde soort die op Kreta zou voorkomen is de " Ophrys tenthredinifera subsp. leochroma (P. Delforge) Kreutz " dat zou volgens sommige bronnen een vroege soort zijn.
Maar !!!!!!!!!
In het boek " Orchideen auf Kreta Kasos und Karpathos van Hortst und Gisela Kretzsnhmar " is er maar sprake van één soort ,namelijk " Ophrys tenthredinifera Willd " met een verwijzing naar een synoniem " Ophrys villosa Disf."
Op de website van " The Royal Botanic Gardens, Kew " staat dat er maar één juiste benaming is namalijk " Ophrys tenthredinifera Willd., Sp. Pl. 4: 67 (1805).
We zijn nu twee eeuwen verder dus zullen er ondertussen wel wat mutaties plaats hebben gevonden.
Kan er iemand uitsluitsel geven over de bijgevoegde foto's , want door de benamingen die de ronde doen zie ik " de bloemen door de bloemenweide niet meer"
Alast bedankt
Jef Dockx
Brasschaat België
tenthredinifera groep
Moderator: Michiel Janssen
-
jeff dockx
- Contacteer:
tenthredinifera groep
- Bijlagen
-
- IMGP2984.JPG (173.4 KiB) 5941 keer bekeken
-
- IMGP4997.JPG (150.66 KiB) 5941 keer bekeken
-
- Resize of IMGP4152.JPG (107.68 KiB) 5941 keer bekeken
-
- Resize of IMGP4381.JPG (102.89 KiB) 5941 keer bekeken
-
Joh@n
- Contacteer:
Re: tenthredinifera groep
Jef,
Het boek "The Bee orchids of Greece" van Zissis Antonopoulos (2009) vermeld voor Kreta volgende soorten uit de Tenthredinifera groep:
* O. dictynnae: bloeit midden januari tot vroeg maart en heeft een gemiddelde liplengte van 12.04mm
* O. villosa: midden maart tot vroeg april, met een gemiddelde liplengte van 9.76 mm
* O. leochroma: midden maart tot vroeg mei, met een gemiddelde liplengte van 12.83 mm
De eerste soort is dus makkelijk te onderscheiden aan de hand van de zeer vroege bloeiperiode, de beide laatste aan de toch wel erg verschillende liplengte.
Hopelijk kan je hier al een eind mee op weg.
Het boek "The Bee orchids of Greece" van Zissis Antonopoulos (2009) vermeld voor Kreta volgende soorten uit de Tenthredinifera groep:
* O. dictynnae: bloeit midden januari tot vroeg maart en heeft een gemiddelde liplengte van 12.04mm
* O. villosa: midden maart tot vroeg april, met een gemiddelde liplengte van 9.76 mm
* O. leochroma: midden maart tot vroeg mei, met een gemiddelde liplengte van 12.83 mm
De eerste soort is dus makkelijk te onderscheiden aan de hand van de zeer vroege bloeiperiode, de beide laatste aan de toch wel erg verschillende liplengte.
Hopelijk kan je hier al een eind mee op weg.
-
Jan Essink
misschien kan voor de laatste soort mijn foto van Rhodos jouw op weg helpen,
groet,
Jan
groet,
Jan
- Bijlagen
-
- O. tenthredinifera ssp. leochroma Maritsa 260309 RO113.jpg (228.79 KiB) 5915 keer bekeken
-
Jan Essink
en zo ziet villosa van Rhodos eruit
- Bijlagen
-
- O. tenthredinifera ssp. villosa Afandou 06-03-10.jpg (183.02 KiB) 5915 keer bekeken
-
jeff dockx
- Contacteer:
Hallo Jan en Johan
Ik ben dankzij jullie inbreng weer een stuk wijzer geworden, waarvoor mijn dank.
Ik zie dat Johan reeds het boek "The Bee orchids of Greece" van Zissis Antonopoulos (2009) heeft aangeschaft.
Ik had dat reeds online aan het bekjiken geweest. Er staan een bladzijden bij die je kan bekijken, bv die van de Lutea group.
Bij de beschrijven van de verschillende ondersoorten heb ik vastgestel dat ik de term " liplengte " tot nu toe verkeerd interpreteerde.
Dankzij afbeelding bovenaan Blz 87 weet ik nu hoe ik een juiste meting moet doen.
Het ziet me er een leerrijk boek uit en dus zal ik eens zien of ik in april op kreta een exemplaar kan aanschaffen.
Mvg
Jef Dockx
Ik ben dankzij jullie inbreng weer een stuk wijzer geworden, waarvoor mijn dank.
Ik zie dat Johan reeds het boek "The Bee orchids of Greece" van Zissis Antonopoulos (2009) heeft aangeschaft.
Ik had dat reeds online aan het bekjiken geweest. Er staan een bladzijden bij die je kan bekijken, bv die van de Lutea group.
Bij de beschrijven van de verschillende ondersoorten heb ik vastgestel dat ik de term " liplengte " tot nu toe verkeerd interpreteerde.
Dankzij afbeelding bovenaan Blz 87 weet ik nu hoe ik een juiste meting moet doen.
Het ziet me er een leerrijk boek uit en dus zal ik eens zien of ik in april op kreta een exemplaar kan aanschaffen.
Mvg
Jef Dockx