Invoermodule (betaversie) nieuwe versie beschikbaar !!!

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Mark Meijrink
Contacteer:

Invoermodule (betaversie) nieuwe versie beschikbaar !!!

Bericht door Mark Meijrink »

Beste,

bijgevoegd de Invoermodule Betaversie 1.2. Let op dit is een betaversie!!!

Belangrijk
De Invoermodule is alleen te gebruiken met Ms Excel 2007 of Ms Excel 2003. Ms Excel 2000 wordt niet ondersteund.

Zorg er voor dat macro's kunnen worden uitgevoerd.

Vanwege het feit dat het programma nog een betaversie is kan nog geen biotoop worden geselecteerd in het vakje van het invoerscherm. Dit omdat ik de lijsten met biotopen per land nog niet volledig heb.

Mochten er vragen zijn, of suggesties, problemen met functionaliteit laat het dan even weten.

De versie die eerder werd aangeboden bevatte, ondanks zorgvuldige tests toch een fout in de code die veroorzaakt werd doordat ik programmeer in Ms Excel 2007. Wanneer ik in een Ms Excel 2003 compitabel formaat de invoermodule opsla worden sommige elementen van de code aangepast. Dit probleem is nu opgelost

Iedereen die de oude versie al had kan de nieuwe gewoon downloaden en overschrijven. Tenzij men veel gegevens heeft ingevoerd en deze wil behouden. Indien dit het geval is kunnen zij het bestand naar mij opsturen.

markmeijrink@gmail.com

M.v.gr. Mark
Bijlagen
Invoermodule_WEO.xls
(1.26 MiB) 389 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Mark Meijrink op do nov 05, 2009 1:54 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Jan Essink

Re: Invoermodule (betaversie) vanaf heden beschikbaar!!!

Bericht door Jan Essink »

Als je zoals ik het office programma wat normaal op XP draait ook in Viesta heb gedownloaded dan kom je klem te zitten in het macroverhaal.
MS wil dat de macro's ondertekend zijn, maar mijn office programma is niet legitiem, dus ik kan niets met je mooie programma aanvangen.
Zal hem op XP uitproberen

groet,

Jan
Mark Meijrink
Contacteer:

Dan moet je de beveiliging anders instellen. Ik neem aan dat je Excel 2003 hebt? Ga in excel naar het tabblad Extra's --> Macro's --> Beveiliging, deze vervolgens op laag zetten.

M.v.gr. Mark
Jos Lammers

Bericht door Jos Lammers »

Beste Mark,

Mooi werk, ik ga het proberen. Zo juist binnengehaald en na jouw aanwijzing aan Jan de beveiliging op gemiddeld gezet. Nu kan ik de macro's inschakelen en gebruiken.

Groet
Jos
Jan Essink

Bericht door Jan Essink »

Beste Mark,

Je bent nooit te oud om te leren, heb het programma opgeslagen en ga eens kijken hoe het werkt. Het eerste probeersel was goed.

Heb vroeger alles in het programma IRIS gezet, maar dat was gemaakt voor Windows 98 en was niet in Windoxs XP en al helemaal niet in Windows Vista te installeren.

Welke literatuur heb jij gehanteerd w.b. de namen.

Om je een klein ideetje te geven, Kreutz zal in zijn nieuwe boeken (uitgave 2010) o.a. de soort Herorchis gaan gebruiken zoals die door Tyteca/Klein geintroduceerd zijn.

Groet,

Jan
Mark Meijrink
Contacteer:

De lijst is afkomstig van Rien, maar is gebaseerd op de studies van Bateman. Dus orchis --> anacamptis, nigritella --> gymnadenia, listera --> neottia etc.. Ik heb de lijst die Kreutz gaat hanteren ook. Zoals ik aangaf kun je zelf de soortenlijst aanpassen, d.w.z. soorten toevoegen. Mocht je dat willen dan wil ik je dit best uitleggen. Of wanneer jij een complete lijst heb die je wil gaan gebruiken kan ik deze voor je in de invoermodule inladen. Maar ik raad aan om eerst even deze lijst goed te bekijken. Wanneer je de invoermodule start, klik je in het hoofdscherm op "vindplaatsen archief raadplegen". Vervolgens klik je op het tabblad "soortenlijst". Je ziet dan de complete soortenlijst.

M.v.gr. Mark
Jos Lammers

Beste Mark,

Ik heb de soortenlijst gezien. Als ik daarin kan veranderen geeft dat ook de mogelijkheid om een soort zonder ssp erin te zetten of er een ? achter te plaatsen bij onvolledige resp onzekere determinatie. Ik zal daar zeer waarschijnlijk wel gebruik van moeten maken.

Groet
Jos
Mark Meijrink
Contacteer:

Jos wat jij bedoeld is waarschijnlijk Dactylorhiza maculata s.l. Maar dat maakt de lijst aanzienlijk langer. Naar aanleiding van jou verzoek staat in het invoerscherm achter iedere soort een vinkje in de kolom "Det. zeker?". Standaard staan deze aangevinkt dus --> determinatie zeker. Wanneer je een plant hebt waargenomen waar je niet zeker van bent zet je het vinkje uit achter de desbetreffende soort. In je vindplaatsenarchief komt dan bij de soort de tekst "ONWAAR" of "FALSE" te staan.

M.v.gr. Mark
Jos Lammers

Re: Invoermodule (betaversie) nieuwe versie beschikbaar !!!

Beste Mark,

Bij het invoeren van gegevens loopt het programma onmiddelijk vast. Ik kan wel de lijst van landen zien bij aanklikken, maar bij de eerste de beste selectie is het al mis; dit geldt ook bij selecteren van andere gegevens.
Wat moet ik hieraan doen?

Groet
Jos
Mark Meijrink
Contacteer:

Download eerst eens de nieuwste versie (die bovenaan dit bericht staat). Deze heb ik namelijk getest in excel 2007 en 2003 en werkt prima. Als dan nog steeds het programma vastloopt dan kijken we even verder.

M.v.gr. Mark
M.H. Schot

Bericht door M.H. Schot »

Beste Mark,

Ziet er mooi uit. Het is te zien dat je veel aandacht hebt besteed aan de lay-out en aantrekkelijkheid. Het startscherm, het logo en de help zijn allemaal erg mooi gedaan. Ook heb ik hier en daar naar de programmeercode gekeken en het is altijd leuk om dan weer nieuwe ideeen op te doen…
Ik heb nog niet de tijd gehad de applicatie uitvoerig te testen, maar hieronder alvast een aantal punten waar ik tegenaan ben gelopen in willekeurige volgorde:

1. E-mail
Omdat ik geen Outlook (maar Lotus Notes) gebruik kan ik dit deel niet testen. Ik vraag me wel af waarom er per sé een directory c:\Orchids moet zijn. En waarom ook het bestand een speciale naam moet hebben. Je kunt er ook voor kiezen om de huidige werkdirectory te nemen, met:

Code: Selecteer alles

Dim dir as String
dir = ActiveWorkbook.Path
En voor de gekozen bestandsnaam is ook vast een oplossing om die te lezen en door te geven.

2. Volgorde van invulvelden
Bij het invoeren van de velden ben ik gewend TAB te gebruiken. Die brengt me echter van links naar rechts en onder naar boven. Een logische volgorde is gewenst.
N.B. dit kun je doen door de property TabIndex aan te passen.

3. MGRS coordinaten
Graag ook verzoeken de zone te vermelden. Dus Caption van Label20 wordt dan “35S PA03015/18799”
Bij het ontbreken van de zone is het nl. hard werken om de coordinaten om te rekenen naar een ander stelsel of om ze in een GPS in te lezen.

4. Form Waargenomen soorten - Invoeren species
Hoewel de species per soort zijn ondergebracht is het nog steeds een aanzienlijke lijst. Het moet mogelijk zijn om de properties van het veld zo in te stellen dat er bij het typen van de eerste letter(s) de selectie gelijk verspringt naar de soorten die beginnen met die letter. Ik weet het niet uit mijn hoofd, maar om te beginnen zal bij soortnamen de voorloop-spatie moeten worden verwijderd. Verder dacht ik dat het te maken had met de properties MatchEntry, BoundColumn, enz.

5. Form Waargenomen soorten - Invoeren species 2
Stel ik ga een grote hoeveelheid vindplaatsen invoeren van Cyprus. Ik moet me nu iedere keer door de 285 ophrys-soorten heenworstelen. Graag zou ik van te voeren kunnen aangeven welke species ik in mijn combobox kan zien.
Dit kan b.v. door extra kolommen toe te voegen op het tabblad “Soortenbank”. B.v. na kolom ZZ komt er een (smalle) extra kolom (niet niet protected is) waarin ik een “x” kan zetten. Nu worden alleen de soorten ingelezen in de combobox waar een kruisje achter staat.

6. Save file
Eigenwijs als ik ben heb ik onmiddelijk een kopie gemaakt van het bestand. Hierop kreeg ik foutmeldingen, o.a. bij het sluiten van het invoerscherm.
Dit is m.i. op te lossen door de hard-gecodeerde filenaam te veranderen in

ActiveWorkbook.Name    of    ActiveWorkbook.FullName
7. Geselecteerde vindplaatsen weergeven in een rapport
Wanneer ik deze functie gebruik moet ik een hele rij selecteren, want als ik slechts 1 cell selecteer krijg ik een raar resultaat. Dit kan opgelost worden door in Macro10 “Selection.Copy” te vervangen door:

Selection.EntireRow.Copy
8. Gebied/Streek/Provincie
Ik geloof dat ik je met eerder opmerkingen in de war heb gebracht. In het VPA worden de volgende twee vormen gebruikt:
  • Land – Prov/Dep – Plaats. Deze drie velden zijn hierarchisch en het is de bedoeling dat hier de gangbare administratieve namen worden ingevuld
  • Gebied of Streek. Is een “losse” aanduiding die meerdere provincies (of zelfs landen) kan raken. B.v. “Vercors” of “Pyreneeën”
Je *mag* (net of ik daar wat over te zeggen heb) van mij gerust het veld Gebied of Streek laten vervallen. Hiervoor in de plaats kun je dan het veld “PlaatsID” toevoegen – zie hieronder ;)

9. PlaatsID
Zoals al eerder besproken is dit een handig veld. Als er geen PlaatsID is ingevuld zou het genereren van een PlaatsID als volgt kunnen doen (nummering per land):

Stel: - conventie voor een PlaatsID is «LandCode»-«NR»; b.v. “NL-008”
- PlaatsID’s staan in kolom “A” van “Vindplaatsenarchief”

Public Const SH_VPA As String = "Vindplaatsenarchief"   'sheetname waarop de vondsten
Public Const COL_PID As Integer = 1             'kolom met de PlaatsID's ("A") is 1

Public Function generatePlaatsID(landcode As String) As String
    Dim highest As Integer:     highest = 0
    Dim lc As String:           lc = LCase(landcode) & "-"
    Dim pid As String
    Dim pidNO As Integer
    Dim cell As Range

For Each cell In _
            ActiveWorkbook.Sheets(SH_VPA).Range( _
            Range("A1").Offset(0, COL_PID - 1), _
            Range("A1").Offset(65535, COL_PID - 1).End(xlUp))
        pid = LCase(cell)
        If Left(pid, Len(lc)) = lc Then
            pidNO = Val(Right(pid, Len(pid) - Len(lc)))
            If highest < pidNO Then highest = pidNO
        End If
    Next cell

generatePlaatsID = landcode & "-" & (highest + 1)
End Function
NB. Als er door de gebruiker wel een PlaatsID is ingevuld kun je natuurlijk controleren of deze al bestaat.

10. Data ontwerp
Over de gekozen oplossing om 24 vondsten op een regel te zetten ben ik wat minder enthousiast. Ik begrijp waarom je dit gedaan hebt. Echter, het is heel moelijk om nog grote zaken aan het programma bij te bouwen. Ook is het lastig voor de gebruiker om b.v. in het excel bestand te graven. Sorteren/filteren op soort, het bijvoegen van een soort aan een vindplaats, enz. gaat erg lastig.
Ik snap dat deze keuze niet een-twee-drie te veranderen is, maar wellicht kunnen we hier over brainstormen. Ik zal deze discussie met je direkt voeren.

VGr, Rien
Jos Lammers

Beste Mark,

Met je "nieuwe" versie kan ik goed uit de voeten. Het lukt prima om in te voeren. Alleen, als ik probeer verder te gaan met een invoerlijst (na opslaan) kan ik er niet meer inkomen. Hoe moet dat?
Verder, als ik "afsluiten" selecteer loopt het programma vast.

Graag je advies

Groet
Jos
Mark Meijrink
Contacteer:

Dag Jos & RIen

@ Jos, waarschijnlijk heb je het prog onder een andere naam opgeslagen of de oudere versie niet overschreven. In iedergeval weet ik welk stukje code hier verantwoordelijk voor is. Rien heeft hier ook al een suggestie voor gedaan. Dat probleem moet nu verholpen zijn. In het weekend ga ik ook met Rien zijn suggesties aan de slag. Wanneer ik een nieuwe versie heb laat ik dit hier weten.

@ Rien,
Email
Tja daar zie ik geen andere oplossing voor. M.i. is de functie optioneel zoals je vaker op internet tegen komt mailto:........@...nl . Wanneer je geen outlook hebt werkt het dan ook niet. Wel is het misschien iets om de geselecteerde gegevens eerst in een bestand op te slaan en vervolgens een keuze mogelijkheid in bouwen met 1. zelf toevoegen als bijlage in email of automatisch wanneer men outlook bezit én gebruikt.

Volgorde invulvelden
Ik gebruik ook altijd de tabtoets, maar ik was er nog niet achter waar de functie zat, dus thnx!

MGRS
foutje van mij!

Invoer species 1
Dat kan, ik heb volgensmij de mogelijkheid van typen uitgezet. Het is tenslotte een combobox dus dat moet (weer) kunnen.

Invoer species 2
Wel is het misschien een mogelijkheid om een userform te maken waarmee je zelf een soortenlijst kan samenstellen door gewoon soorten "aan" of "uit" te zetten. Een soort van "playlist" maar dan anders.

Save file
De huidige code heb ik gelijk vervangen

Selecteren vindplaatsen voor rapport
Aangepast

Gebied/Streek/Provincie
Op zich kan ik met je voorstel leven. Alleen zou ik het veld "gebied" wel willen handhaven. In veel delen van europa zijn er natuurgebied. Ik zou hier wel de mogelijkheid willen behouden om b.v. Berghofweide of NSG Rechberg in te vullen.

Plaats-ID
Daar had ik me nog niet mee bezig gehouden, maar bedankt voor je stukje voorbeeld code.

Dataontwerp
Ik zie geen andere mogelijk dan de gegevens van één weg te schrijven in een enkele rij. Wel ben ik met je eens dat het bevragen van je archief daardoor iets lastiger is. Maar ook hier kan(kunnen) ik (/wij) een userform maken waarbij je b.v. eerst de zoekcriteria selecteerd, vervolgens deze kan tonen in een scherm. Hierbij zal ook een functie wijzigen moeten komen waarmee het invoerscherm wordt getoond - met de gegevens van de al eerder ingevoerde vindplaats - waarna je soorten kan toevoegen of kan wijzigen.

Daar ga ik in iedergeval dit weekend en komende tijd mee aan de slag. In iedergeval bedankt voor je feedback. Het is voor mij zeer leerzaam.

M.v.gr. Mark
Plaats reactie