orchideen oosterijk

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
jens

orchideen oosterijk

Bericht door jens »

ik zit momenteel in oosterijk vanaf zaterdag. Ik zit in de buurt van villach aan de faaker zee en hoop mooie orchideeen te vinden. Weet iemand misschien welke orchideeen hier zijn en of bloeien kunnen. Als ik een orchidee vind zal ik het zeker zeggen.
Mark Meijrink
Contacteer:

Re: orchideen oosterijk

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Jens,

ik denk dat je vooral moet zoeken naar Epipactis-soorten. Dus iedere bosrand of bos afzoeken (kan prima vanaf wandelpaden). Daarnaast zou ik gewoon wandelroutes lopen (vooral wanneer aangegeven wordt dat ze orchideeën bevatten). Dit is de beste manier om wat te vinden wanneer je geen gedetailleerde info hebt. Zorg wel dat je route natuurlijk langs/door veel natuurgebieden komt. Hiermee vergroot je de kans op het vinden van de planten.

Daarnaast moet je je wel realiseren dat het voor veel orchideeën (te) laat is. Naast de epipactissen zul je niet veel meer in bloei aantreffen, ook niet meer op grotere hoogten. Op kalkrijke korte en grazige standplaatsen zou je Herfstschroeforchis kunnen vinden.

M.v.gr. Mark
Jan Essink

Bericht door Jan Essink »

Beste Jens,

Ik heb zojuist een van mijn bekende uit Oostenrijk gevraagd of hij nog wat vindplaatsen heeft van het gebied wat je gaat bezoeken.

Maar zien of het lukt.

groet,

Jan
Mark

Bericht door Mark »

Hoi Jens,

zelf ben ik in het verleden vaker naar de regio geweest, waar jij nu bent. Wij verbleven in de buurt van Techendorf bij de Weissensee, ten westen van Villach.
Ik kan me niet meer zo heel goed herinneren in welke tijd wij daar waren, maar het moet ongeveer rond deze tijd zijn geweest, aangezien wij ook aan schoolvakantie gebonden waren.

Ik denk dat je meer kan vinden dan alleen epipactussen. Wij kwamen in de hellingbossen veel bosorchissen en (berg)nachtorchissen tegen. Ook dennenorchis kan je nog tegenkomen.
Zoals Mark eerder al aangaf hoef je vaak alleen maar een leuke wandeling uit te zetten, en maar zien wat je tegen komt.

Hopelijk weet je er een mooie vakantie van te maken.

m.vr.gr. Mark Engels
jens

Bericht door jens »

Bedankt voor de tips. we waren gisteren op de villacher alpenweg een panorama weg wij hebben daar deye orchideeen gezien:
chamorchis alpina
coeloglossum viride (dit is zeker omdat deze een rond blad had en maar een of twee)
epipactis atrorubens
meerdere uitgebloeide
epiactissen en dacthiloritya
gymnadenia odoratissima
als ik thuis ben zal ik alle foto's er op zetten.
en ik ga waarschijnlijk deze vakantie naar in vitro orchis weet iemand meer over deze winkel want de site is tamelijk nieuw.
jens

Bericht door jens »

eergisteren nog een paar orchideen gezien:
epipactis pallustris
epipactis atrorubens
epipactis hellebori
dacthiloritza fuchie
dacthiloritza maculata
Plaats reactie