Vondst in Nederland

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

jens

Re: Vondst in Nederland

Bericht door jens »

volgens mij is het niet de cypripedium calceolus is maar de cypridium spec. kijk maar hier http://www.klinge.nl/index.asp ik vind hem daar op lijken. Over die vlees etende plant als je verder kijkt op die foto zie je ook ronde zonnendauw deze plant is wel inheems. en dus ook een vleesetertje. Een van de opties kan zijn dat deze is uitgezaaid en hier terecht kwam het zouw wel de goede plak voor deze plant zijn. dus hier planten is ook een even goede mogelijkheid.
Rogier

Re: Vondst in Nederland

Bericht door Rogier »

Hoi Jens

de plant op die foto van Klinge is een Cypripedium parviflorum var. pubescens. en die is het zeer zeker niet (zie mijn vorige post voor de uitleg daarover)
Spec. is geen soortsnaam maar een afkorting voor Species. Je kunt dat dus neerzetten als je niet precies weet welke soort het is.
Er staat dus eigenlijk "Cypripedium soort".

Als er ooit een Cyp uit zichzelf vestigd in ons land dan is dat veel waarschijnlijker Cyp. reginae. deze wordt veel meer aangeboden (hier zelfs in het tuincentrum) en is veel makkelijker te kweken.
Bij de planten in de tuin hier knip ik ieder jaar de vruchten er uit. Bij andere mensen die dat niet doen heb ik al gehoord dat er spontaan zaailingetjes opkomen.

Gr

Rogier
Plaats reactie