Hoi,
Vorige zondag ben ik orchideeën gaan zoeken in Torgny, een klein dorpje in het zuiden van België.
Eerst dacht ik aan gevlekte orchis, maar omdat er ook wat spitsere bloemen bij zijn twijfel ik toch tussen de gevlekte orchis of de bosorchis.
Ik ben nog niet zo lang bezig met orchideeën te fotograferen, dus zie ik nog niet goed het verschil tussen beide; misschien dat jullie me kunnen helpen.
Laatst gewijzigd door Bram op vr jun 05, 2009 2:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Dag Bram,
Niet altijd is het verschil tussen beide taxa even eenvoudig en kunnen ook de bladeren goed aanwijzingen geven. Maar in dit geval lijkt het me niet moeilijk. De duidelijke middenlob van de lip is vrijwel even groot als die van de zijlobben. Een bosorchis dus.
Ps verklein de volgende keer je foto's wat, want nu is het wel erg groot.
Groet Martin
Sorry voor de te grote foto, heb ik nu reeds aangepast.
Bedankt voor je antwoord; nu ben ik weer wat wijzer geworden :)
Het is mijn eerste jaar dat ik deze prachtige bloemen probeer te vinden/fotograferen, daarom dat ik de verschillen tussen sommige (onder)soorten nog niet goed ken.
De Werkgroep Europese Orchideeen heeft 2 maal per jaar een bijeenkomst waar door diverse sprekers voordrachten gehouden worden over orchideeen. Als je interesse hebt om hierbij te zijn dan ben je van harte uitgenodigd.
De eerstvolgende bijeenkomst is op 12 september in Maarn
de gevlekte orchis maculata en de bosorchis fuchsii zijn soms moeilijk uit elkaar te houden.
Als je een mooie populatie vindt met enkele 10-tallen exemplaren, is het steeds mogelijk om de soorten uit elkaar te houden. Als je slechts enkele planten vindt, is het vaak moeilijker.
Waar moet je op letten?
- de stengel bovenaan (dus onder de bloeiwijze) is vol en niet samendrukbaar.
- het onderste blad van het rozet is breder dan de andere (eivormig of breed lancetvormig) en heeft een stompere bladtop dan de rest
- de lip is verdeeld in drie lobben, waarvan de middenlob de langste is en voorbij de zijlobben steekt.
- de plant groeit in een basische omgeving (kalkrijk) en kan halfschaduw verdragen
Bedankt! :)
Het was slechts 1 plant die ik gevonden heb; wat wel jammer is ik vind het best een mooie.
Met deze info kan ik al een heel eind verder geraken; heel erg bedankt allemaal.