Van mij ook een vraagje over twee serapias van lesbos, ik hoop dat jullie het weten, ik vind het bijna onmogelijk, en helaas had ik terplekke geen goede veldgids (intussen maar een delforge aangeschaft),
alvast bedankt,
gr
Jeroen
en als ik instructie mag vragen, zou ik ook graag willen weten hoe ik deze zou kunnen determineren. Ik begrijp dat op Chios het merendeel bergonii zijn
Serapias van lesbos
Moderator: Michiel Janssen
Serapias van lesbos
- Bijlagen
-
- Serapia_Lesbos_westkust.jpg (106.29 KiB) 7542 keer bekeken
-
- Serapia_Lesbos_Olijfboomgaard.jpg (74.28 KiB) 7543 keer bekeken
Re: Serapias van lesbos
Beste Jeroen.
Als beginner ga ik proberen te reageren op je vraag en ik laat me graag door de echte kenners corrigeren. Ik beschouw dit als een oefening om in de moeilijke wereld van de serapias wat thuis te raken:
De plant lijkt vrij stevig, de lip loopt breder uit dan het buisje van de kap. De haren zijn stevig en lopen door tot op de buiging van de lip. De lip hangt tamelijk recht naar beneden, niet teruggeslagen.
Ik zou daarom zeggen: orientalis en geen bergonii.
Als beginner ga ik proberen te reageren op je vraag en ik laat me graag door de echte kenners corrigeren. Ik beschouw dit als een oefening om in de moeilijke wereld van de serapias wat thuis te raken:
De plant lijkt vrij stevig, de lip loopt breder uit dan het buisje van de kap. De haren zijn stevig en lopen door tot op de buiging van de lip. De lip hangt tamelijk recht naar beneden, niet teruggeslagen.
Ik zou daarom zeggen: orientalis en geen bergonii.
Groet,
Ton
Ton
Beste Ton,
Bedankt voor je reactie. Voor mijzelf waren dit de eerste serapias die ik ooit vond, begin mei op lesvos. Denk jij dat deze beide dezelfde zijn? de populatie waar de bovenste foto uit kwam was doorsnee veel breder (de lip) dan de lip van de vele 100en die uit de tweede populatie (onderste foto)
gr
Jeroen
Bedankt voor je reactie. Voor mijzelf waren dit de eerste serapias die ik ooit vond, begin mei op lesvos. Denk jij dat deze beide dezelfde zijn? de populatie waar de bovenste foto uit kwam was doorsnee veel breder (de lip) dan de lip van de vele 100en die uit de tweede populatie (onderste foto)
gr
Jeroen
-
Jan Essink
Ik denk toch dat het S. bergonii is, deze soort staat graag in olijfboomgaarden
groet,
Jan
groet,
Jan
dus de bovenste Orientalis, en de onderste Bergonii?
Ik heb evt meer fotos indien dit zou kunnen helpen
bedankt
gr
Jeroen
Ik heb evt meer fotos indien dit zou kunnen helpen
bedankt
gr
Jeroen