Serapias van Milos GR

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
janvdv

Serapias van Milos GR

Bericht door janvdv »

Bij Serapias ga ik meestal volledig de mist in. Deze vond ik begin mei op Milos. Zou het Serapias cordigera kunnen zijn ?
G's
Jan
Bijlagen
Serapias_cordigera_GR2.jpg
Serapias_cordigera_GR2.jpg (146.98 KiB) 6421 keer bekeken
Serapias_cordigera_GR1.jpg
Serapias_cordigera_GR1.jpg (173.66 KiB) 6425 keer bekeken
Jan Essink

Re: Serapias van Milos GR

Bericht door Jan Essink »

Ik denk dat het Serapias orientalis is

groet,

Jan
janvdv

Bericht door janvdv »

Weer fout van mij dus.
Bedankt Jan
Jan Essink

Bericht door Jan Essink »

Jan, welke flora heb jij voor het determineren van orchideeen?

groet,

Jan

Er zijn maar weinig orchideeen die helemaal geen problemen geven met de determinatie, maar als je net begint dan kan het soms behoorlijk moeilijk zijn. Kijk maar eens naar de Dactylorhiza's. Ooit zei iemand die veel van orchideeen weet "Dactylorhiza's determineren dat is zwarte kunst".
Ik ben Admin bij Waarneming.nl en Observatio.org en daar worden ook de meest verkeerd gedetermineerde soorten ingevoerd.
janvdv

Bericht door janvdv »

Jan,
ik heb een tweetal boeken over orchideeën waarop ik in eerste instantie op terugval :
-Guide des Orchidées d'Europe (3e ed) van Delforge
-Les orchidées de France, Belgique et Luxembourg (1e ed) van Bournerias
Deze zijn echter in het Frans, en hoewel ik redelijk Frans kan lezen en begrijpen, zijn de nuances over b.v. beharing of dichtheid van de bloemaar te subtiel om juist te begrijpen. Ik grijp dan ook nog vaak en graag terug naar het boek van Landwehr. Verder wil het werk van Helmut Presser over de midden-Europese soorten ook nog wel eens helpen.
Ik schat dat ik ongeveer driekwart van mijn (ca 350) foto's wel op de juiste soort heb gebracht, maar zoals gezegd, vooral de Serapias vind ik ondoorgrondelijk. Ik heb vaak de indruk dat je eigenlijk de bloem bijna moet dissecteren om tot een juiste determinatie te komen, moeilijk met een foto ;-) .
G's
Jan
Plaats reactie