Zelfbestuivende O.holosericea

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Joh@n
Contacteer:

Zelfbestuivende O.holosericea

Bericht door Joh@n »

Afgelopen weekend kwam ik dit exemplaar tegen van de hommelorchis (Ophrys holosericea). Het viel me op dat de stuifmeelklompjes uit de helmhokjes gezakt zijn en de stempel raken.
Dit mechanisme van zelfbestuiving is me bekend bij de bijenorchis (Ophrys apifera). Over het voorkomen ervan bij de hommelorchis kan ik in de literatuur voorlopig niet echt iets terugvinden.
Aangezien er in de literatuur verschillende insecten als bestuiver genoemd worden, vermoed ik dat zelfbestuiving slechts sporadisch voorkomt ?
Of is deze vorm van zelfbestuiving bij alle ophrys-soorten sporadisch voorkomend ?
Heeft er iemand verdere gegevens hierover?
JD_20090517_159.jpg
JD_20090517_159.jpg (104.74 KiB) 4196 keer bekeken
M.V.G,

Johan Dierckx
Wijnegem
http://diversitasnaturae.be/
Walter
Contacteer:

Re: Zelfbestuivende O.holosericea

Bericht door Walter »

komt idd wel af en toe voor: soms met één pollinium, soms met twee. Als het er één is, is het vaak door een "slordige bestuiver", die één pollinium meetrok en de andere wel raakte maar niet goed waardoor die uit de theca scheurt en wegzakt. Als het er 2 zijn: gebeurt vnl. bij rijpe bloemen, na een fikse regenbui. De regendruppels "kloppen" de pollinia als het ware uit hun theca. Omdat de kleefschijfjes niet zo snel meegeven, krijg je dan het apifera-effect.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Joh@n
Contacteer:

Re: Zelfbestuivende O.holosericea

Bericht door Joh@n »

Bedankt voor je reactie, Walter.
Een zeer plausibele uitleg. Ik vermoed dan dat hier het regendruppel-effect gespeeld heeft, je ziet trouwens de druppels op de bloem nog hangen, een goed uur voor de foto hadden we nog een stevige bui... het is immers niet steeds mooi weer tijdens een orchideeëntochtje ... maar ach, dan merk je zoals hier toch steeds weer wat anders waar je je over kan verwonderen...
M.V.G,

Johan Dierckx
Wijnegem
http://diversitasnaturae.be/
Plaats reactie