Tijdens het fotograferen voorbije weekend even wat experimenteerwerk gedaan met andere camerastandpunten.
Ik vond het eens leuk om de O. insectifera van de achterzijde te bekijken en ik bleef me erover verwonderen hoe dun die lip eigenlijk is. Op deze manier merk je heel duidelijk het terugplooien van de randen en het bol staan van de lip. Een manier waarop ik tot hiertoe nog niet echt heel bewust de orchideeën bekeken had.
Bij een foto iets eerder op de dag was het me al opgevallen dat de achterzijde van een O.purpurea wel erg roze tot paarse tinten vertoonde die ik op de voorzijde van de lip enkel kon terugvinden in de paars aangelopen papillen. Heeft iemand een idee of dit een indicatie is van invloed van O.militaris ? Moet een "zuivere" O.purpurea aan de achterzijde van de lip volledig wit zijn ?
De achterzijde ...
Moderator: Michiel Janssen
- Martin van den Hoorn
Re: De achterzijde ...
Dag Johan,
Ik denk dat dit natuurlijke varatie is. Er zijn ook O. pupurea's die (aan de voorzijde) meer kleur in hun lip hebben. Een hybride met O. militaris kenmerkt zich door een intermediar karakter van de grootte en vorm. Ook de gehele habitus van zo'n hybride is intermediar al zijn het wel vaak heel forse planten.
Groet Martin
Ik denk dat dit natuurlijke varatie is. Er zijn ook O. pupurea's die (aan de voorzijde) meer kleur in hun lip hebben. Een hybride met O. militaris kenmerkt zich door een intermediar karakter van de grootte en vorm. Ook de gehele habitus van zo'n hybride is intermediar al zijn het wel vaak heel forse planten.
Groet Martin