ik was gisteren aan het struinen in een dottergrasland en kon daar de eerste scheuten bewonderen van de grote keverorchis Neottia ovata en de brede orchis Dactylorhiza majalis
Bij de grote keverorchis zijn alle onderdelen al goed herkenbaar: de 2 bladeren vormen een trechtertje en daarin kan je reeds het begin van de bloeiwijze zien. Het geheel is nu ongeveer 3 tot 4 cm hoog.
Bij de brede orchis is alles nog maar net begonnen: het rozetje is 1,5 cm hoog....
Brede orchis en keverorchis staan boven
Moderator: Michiel Janssen
- Walter
- Contacteer:
Brede orchis en keverorchis staan boven
- Bijlagen
-
- Dactylorhiza_majalis_Bornem_28032009.JPG (297.39 KiB) 5334 keer bekeken
-
- Neottia_ovata_Bornem_28032009.JPG (288.18 KiB) 5334 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Walter op zo mar 29, 2009 11:56 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
-
theorchidee
Re: Brede orchis en keverorchis staan boven
Bedankt voor het aanpassen van de tekst aan onderschrift foto.
Groet, Theo.
Groet, Theo.
Laatst gewijzigd door theorchidee op wo apr 15, 2009 1:28 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- Mark Meijrink
- Contacteer:
Leuk hoor Walter!
ik heb een tijdje terug ook gezocht naar de welbekende kokertje maar trof enkel de gelijkende kokertjes van Aronskelken aan. Jouw foto laat trouwens al mooi de stengel met bloeiwijze zien!
M.v.gr. Mark
ik heb een tijdje terug ook gezocht naar de welbekende kokertje maar trof enkel de gelijkende kokertjes van Aronskelken aan. Jouw foto laat trouwens al mooi de stengel met bloeiwijze zien!
M.v.gr. Mark
Mark & Mark Orchids
http://www.wix.com/orchis/markandmarkorchids
http://www.wix.com/orchis/markandmarkorchids
- Jos Lammers
Dat is mooi Walter en jouw vondst van de rozetten heeft mij aangezet vandaag - in stralende zon - op een paar bekende groeiplaatsen naar Grote keverorchis te kijken. Het klopt helemaal, ik heb hier in de buurt mooie rozetjes gevonden (nog zonder bloeiaanzet). Een groepje van zes exemplaren wil ik de lezers van dit forum niet onthouden. De foto gaat hierbij.
Hartelijke groet
Jos
Hartelijke groet
Jos
- Bijlagen
-
- DSC02899-kl.jpg (159.78 KiB) 5272 keer bekeken