Naar mijn idee is het orchideeënseizoen al een tijdje afgelopen ... groot dus mijn verbazing toen ik afgelopen maandag (27/10) tussen de zwammetjes nog een laatbloeiende Epipactis helleborine tegenkwam.
Bijzonder vond ik ook de dubbele lip - een fenomeen dat ik hier in de streek (omgeving Antwerpen) in het normale bloeiseizoen wel vaker tegenkom.
Kan er een oorzakelijk verband zijn tussen deze genetische afwijking en de herfstbloei? Zo ja, maakt dan de afwijking de kans op latere bloei waarschijnlijk of is het net de late bloei die meer kans geeft op deze afwijking? Of is het gewoon toeval ?
Graag uw gewaardeerde mening.
Laatbloeier
Moderator: Michiel Janssen
-
Joh@n
- Contacteer:
Laatbloeier
- Bijlagen
-
- JD_20081027_308.jpg (163.43 KiB) 6452 keer bekeken
- Walter
- Contacteer:
Re: Laatbloeier
Dag Johan,
het komt wel eens vaker voor dat de brede wespenorchis later dan normaal bloeit. Zo heeft Felix Baeten eens 2 planten in zijn tuin gehad die bloeiden rond Kerstmis. En ik denk ook dat er hier op dit forum al eerder laat bloeiende Epipactis helleborine is gemeld.
Ik denk niet dat de misvormde bloei hier een rol in speelt. Ik vond ooit dubbele lippen terug in een bloeiende plant (een 6-tal: alle andere bloemen waren wel normaal) in juli in Hoboken.
Jammer dat ik de tentoonstelling heb gemist: ik kon er niet geraken.
Hopelijk zien we mekaar volgend seizoen wat meer in het veld.
het komt wel eens vaker voor dat de brede wespenorchis later dan normaal bloeit. Zo heeft Felix Baeten eens 2 planten in zijn tuin gehad die bloeiden rond Kerstmis. En ik denk ook dat er hier op dit forum al eerder laat bloeiende Epipactis helleborine is gemeld.
Ik denk niet dat de misvormde bloei hier een rol in speelt. Ik vond ooit dubbele lippen terug in een bloeiende plant (een 6-tal: alle andere bloemen waren wel normaal) in juli in Hoboken.
Jammer dat ik de tentoonstelling heb gemist: ik kon er niet geraken.
Hopelijk zien we mekaar volgend seizoen wat meer in het veld.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
- Hans Dekker
Moi JOhan,
Een paar jaar geleden vond ik in november een bloeiende helleborine, die bloeide tot midden december. De plant zag er 100% normaal uit. In latere jaren heb geen laatbloeiers meer gevonden. Wel planten die tussen eind juni en begin augustus bloeiden.
Hartelijke groeten,
Hans
Een paar jaar geleden vond ik in november een bloeiende helleborine, die bloeide tot midden december. De plant zag er 100% normaal uit. In latere jaren heb geen laatbloeiers meer gevonden. Wel planten die tussen eind juni en begin augustus bloeiden.
Hartelijke groeten,
Hans
-
Frank Verhart
Klopt, midden november 2007 stond er een Brede wespenorchis te bloeien in Zuid-Limburg.
Zie hier:
http://www2.knnv.nl/europese-orchideeen ... ?f=3&t=244
Oktober vorig jaar trof ik enkele bloeiende Bosanemonen aan in een bosje in Zuid-Limburg. Gewoonlijk bloeien deze optimaal in april, maar ook wel eind maart en in mei. Ook dit is een uitzonderlijk late waarneming, najaarsbloei:

http://www.natuurkalender.nl is een speciale site over fenologie van oa planten. Op dit site komt een orchideeensoort aan bod. Uit gebruikerswaarnemingen blijkt dat de Harlekijn in ons land in januari en februari bloeiend aangetroffen zou zijn (!). Maar ik moet zeggen dat ik dat niet geloof.
Zie hier:
http://www2.knnv.nl/europese-orchideeen ... ?f=3&t=244
Oktober vorig jaar trof ik enkele bloeiende Bosanemonen aan in een bosje in Zuid-Limburg. Gewoonlijk bloeien deze optimaal in april, maar ook wel eind maart en in mei. Ook dit is een uitzonderlijk late waarneming, najaarsbloei:
http://www.natuurkalender.nl is een speciale site over fenologie van oa planten. Op dit site komt een orchideeensoort aan bod. Uit gebruikerswaarnemingen blijkt dat de Harlekijn in ons land in januari en februari bloeiend aangetroffen zou zijn (!). Maar ik moet zeggen dat ik dat niet geloof.