Foto helaas niet erg goed.
Exemplaar gevonden tussen poppenorchis en grote keverorchis in de buurt van Foix, Ariège, Frankrijk.
Wie heeft een goede afbeelding van een hybride tussen Orchis anthropophora en Listera ovata
Groet, Theo.
moeilijk plaatje
Moderator: Michiel Janssen
-
theorchidee
moeilijk plaatje
- Bijlagen
-
- Hybride Orchis anthropophora X Listera ovata.JPG (74.7 KiB) 6485 keer bekeken
- Mark Meijrink
- Contacteer:
Re: moeilijk plaatje
Dag Theo,
ik denk eerder aan de "groene" variant van de Poppenorchis. Deze heeft soms bloemen waarbij de rode kleur ontbreekt.
M.v.gr. Mark
ik denk eerder aan de "groene" variant van de Poppenorchis. Deze heeft soms bloemen waarbij de rode kleur ontbreekt.
M.v.gr. Mark
Mark & Mark Orchids
http://www.wix.com/orchis/markandmarkorchids
-
theorchidee
Beste Mark,
Waarschijnlijk heb je gelijk. Ik dacht aan een hybride door de vele "normale" poppen- en keverorchissen in de buurt en de ver openstaande "helm" van deze gele variant.
Hierbij nog een plaatje van een gewone gele poppenorchis.
Waarschijnlijk heb je gelijk. Ik dacht aan een hybride door de vele "normale" poppen- en keverorchissen in de buurt en de ver openstaande "helm" van deze gele variant.
Hierbij nog een plaatje van een gewone gele poppenorchis.
- Bijlagen
-
- Orchis anthropophora - 20080427 - circuit3 - 2.jpg (92.81 KiB) 6450 keer bekeken
- Mark Meijrink
- Contacteer:
Dag Theo,
de bovenste bloemen van de bloeiaar hebben idd. veel weg van een Keverorchis. Toch zijn duidelijk de "armpjes" en "beentjes" van de Poppenorchis zichbaar bij de bloemen. Ik kan trouwens nergens geen beschrijving vinden van hybriden tussen de beide soorten. Heb je ook nog toevallig een foto van de hele plant (bladen)?
M.v.gr. Mark
de bovenste bloemen van de bloeiaar hebben idd. veel weg van een Keverorchis. Toch zijn duidelijk de "armpjes" en "beentjes" van de Poppenorchis zichbaar bij de bloemen. Ik kan trouwens nergens geen beschrijving vinden van hybriden tussen de beide soorten. Heb je ook nog toevallig een foto van de hele plant (bladen)?
M.v.gr. Mark
Mark & Mark Orchids
-
theorchidee
Helaas geen andere foto's.
Terugkeren naar de vindplaats is de enige optie.
Kan even duren.
Groet, Theo.
Terugkeren naar de vindplaats is de enige optie.
Kan even duren.
Groet, Theo.
-
Ed van Wijngaarden
Hallo Theo,
Welkom op het forum. Je begint gelijk goed met een leuk geval.
Ik kan me voorstellen dat je aan de hand van de bloemen op de hybride komt.
Echter: de Keverorchis en de Poppenorchis liggen genetisch ver uit elkaar.
De Keverorchis wordt nu oder het geslacht Neottia geplaatst, de Popenorchis bij Orchis.
Hybriden zijn dan ook zeer onwaarschijnlijk. M.i. is deze hybride nog nooit gevonden, eigenlijk geen enkele hybride van de Keverorchis.
Ik denk inderdaad dat een afwijkende vorm van Orchis anthropophora het meest waarschijnlijk is. Deze heeft vaak een groene helm. Echter, de petalen en sepalen zo ver uitgevouwen als op jouw foto heb ik nog nooit gezien.
Heb je geen foto's van de bladeren en/of de hele plant?
Welkom op het forum. Je begint gelijk goed met een leuk geval.
Ik kan me voorstellen dat je aan de hand van de bloemen op de hybride komt.
Echter: de Keverorchis en de Poppenorchis liggen genetisch ver uit elkaar.
De Keverorchis wordt nu oder het geslacht Neottia geplaatst, de Popenorchis bij Orchis.
Hybriden zijn dan ook zeer onwaarschijnlijk. M.i. is deze hybride nog nooit gevonden, eigenlijk geen enkele hybride van de Keverorchis.
Ik denk inderdaad dat een afwijkende vorm van Orchis anthropophora het meest waarschijnlijk is. Deze heeft vaak een groene helm. Echter, de petalen en sepalen zo ver uitgevouwen als op jouw foto heb ik nog nooit gezien.
Heb je geen foto's van de bladeren en/of de hele plant?