Ophrys mammosa?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
gerritverhellen

Ophrys mammosa?

Bericht door gerritverhellen »

Tussen mijn Cyprusfoto's vond ik deze die ik had gedermineerd als O. herae. Nu ik dit wat beter bekijk begin ik toch te twijfelen of dit niet een O. mammosa zou kunnen zijn. Vooral de zeer donkere stempelholte en sterk ontwikkelde zijlobben lijken mij meer mammosa. De plant stond tussen een 50tal O. alasiatica, een tiental O. herae en enkele O. morio.
Graag jullie deskundige mening.
IMG_1811_1_1_1.JPG
IMG_1811_1_1_1.JPG (250.44 KiB) 5433 keer bekeken
Groetjes,

Gerrit
F. Thys

Re: Ophrys mammosa?

Bericht door F. Thys »

Gerrit,

Herae is het inderdaad niet gezien de wel heel donkere stempelholte. Vele andere mogelijkheden uit het sphegodes-mammosa kompleks zijn om diverse redenen uit te sluiten: O. morio heeft een totaal andere naar voor smaller uitlopende lip, O. hystera heeft ook een andere lipvorm en bloeit veel later dan jij daar geweest bent, de lip van O. alasiatica heeft ook een andere vorm en een gele rand .. er rest m.i. eigenlijk enkel nog O. mammosa. De min of meer eivormige, ongedeelde lip wijst ook in die richting. Let ook op de zijdelingse sepalen waarvan de onderste helft sterk rood gekleurd is.

Groetjes
Frans
gerritverhellen

Bericht door gerritverhellen »

Hallo Frans,

Mijn vermoeden wordt dus bevestigd. Blijkt dus dat ik toch O. mammosa gezien heb op Cyprus terwijl in mijn notities deze soort niet voorkomt, wellicht stonden er nog meer op deze rijke groeiplaats (tussen Choulou en Agios Fotios) maar zeker ben ik daar niet van. Niet zo makkelijk als verschillende soorten van deze toch wel moeilijke groep bij mekaar groeien.
Groetjes,

Gerrit
Jan Essink

Bericht door Jan Essink »

Op Cyprus komt O. mammosa behoorlijk veelvuldig voor.
Wij vonden ze op ruim 60 vindplaatsen, evenals op enkele plekken O. herae. Zagen er toch anders uit dan O. mammosa. Wat ons wel opgevallen is dat er een O. mammosa voorkomt die later is. In onze lijst als O. mammosa (laat) gemeld.

groet,

Jan
Plaats reactie