Hulp bij determinatie

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gerrit

Hulp bij determinatie

Bericht door Gerrit »

Wie kan mij helpen bij het determineren van deze orchidee.

Gevonden op 12 april, Rhodos, westkust, hoogte 100m. 1 exemplaar.

Het deed mij denken in eerste instantie aan Ophrys ariadnae, maar die komt alleen voor op het buureiland Karpathos.
Een hybride met Ophrys reinholdii zou ook kunnen, groeit daar in de buurt.

Gerrit
Bijlagen
P1024293.jpeg
P1024293.jpeg (272.1 KiB) 7835 keer bekeken
Gerrit Eijkelenboom.
Frank Verhart

Re: Hulp bij determinatie

Bericht door Frank Verhart »

Ik zie hier alleen Ophrys reinholdii in. De streepjes en het wit rondom de pseudo-ogen en de stigmatische caviteit verraden het.

Laat ik de man zijn die niet alleen de 2e waarneming ervan ooit in Montenegro heeft gedaan, maar ook de 3e tot en met de 17e.
En ik denk dat alle orchideeëngidsen Montenegro niet vermelden...
Gerrit

Bericht door Gerrit »

Hartelijk dank voor je hulp. Ja ik dacht ook aan Ophrys reinholdii vanwege de groene perianth en de lijntjes rond de stempelholte.

Ik ben er lang mee bezig geweest, vooral ook omdat ik een artikel aan het schrijven ben over Rhodos en een bijdrage voor het VPA. en juist vandaag viel het kwartje. Ik ben er zeker van dat het Ophrys beloniae is. Volgens de nieuwe gids van Kreutz is de perianth bij beloniae soms idd groen. Deze soort groeit in het uiterste zuiden van Rhodos en is vroeg. Daar heb ik hem niet gevonden wegens het te late tijdstip.Mijn exemplaar is gevonden op de flanken van Mount Attaviros, een stuk noordelijker. Dat kan, want het is daar gemiddeld kouder.

Gerrit
Gerrit Eijkelenboom.
Frank Verhart

Bericht door Frank Verhart »

Lastig! Maar beloniae oogt anders. Grotere bultjes. En de streepjes rond de pseudo ogen blijven me aan reinholdii doen denken. De vorm van de lip en het speculum niet, het aanhangsel is nogal klein. Maar ik heb weinig kennis van die groep. Wellicht een hybride? (beloniae x reinholdii?). Reinholdii met een bijna groene perianth heb ik wel gezien in Montenegro.
Plaats reactie